TOKIO, 6 augustus 2008 16:28
Nissan Motor heeft een brandstofcel ontwikkeld waarvan de power density twee keer zo groot is als van eerdere cel-stacks.
De nieuwe brandstofcel is ook nog eens 35% goedkoper, vooral doordat er naar half zoveel platina is gebruikt, hoewel dit metaal essentieel is voor de productie van brandstofcellen. Tegen het eind van het jaar zullen testauto's gaan rijden met de verbeterde brandstofcel-stacks.
MEA (Membrane Electrode Assembly): De verdubbelde vermogensdichtheid wordt behaald door een verbeterde geleidbaarheid van de elektrolytlaag binnen de MEA, waar de chemische reactie plaatsvindt, terwijl tegelijkerijd de dichtheid van de celstructuur is verhoogd.
Celstructuur: De dichtere celstructuur was mogelijk door de gangbare koolstof separator te vervangen door een dunne metalen separator. Een speciale coating opp de separator verbetert de geleidbaarheid en voorkomt chemische corrosie, wat leidt tot een hoger rendement en grotere duurzaamheid gedurende de levenscyclus van de brandstofcel.
Elektrode: Een verbeterd elektrodemateriaal resulteert in 50% reductie van het in e vorige generaties vereiste platina. Daardoor kunnen de producten nu ook significant goedkoper worden.
Vergeleken met de vorige generatie brandstofcellen is de vermogensdichtheid met een factor 1,4 verbeterd van 90 kW tot 130 kW en daarmee kunnen grote voertuigen worden gevoed. Het volume van de stack is gereduceerd van 90 tot 68 liter.
bron: Nissan Motor
ab op X
Volg ab nu ook op X!
Onze accountnaam is: @aenb
Agenda meer (11)