Laatste nieuws:

, 7 mei 2024 10:15

AGV-communicatie bij Mercedes Benz nu al volgens nieuwe Machineverordening

In de ultramoderne fabriek van Mercedes-Benz in Ludwigsfelde verplaatsen meer dan 70 AGV's auto-onderdelen over afstanden van 300 tot 800 meter naar de assemblagelijn: van zware motoren tot kleinere elektronica. Elke AGV is uitgerust met een PLC van Siemens of Schneider Electric voor de navigatie. Voor nog meer efficiency en vooruitlopend op de Machineverordening (EU) 2023/1230 die in januari 2027 van kracht wordt is met HMS een volgende ‘wireless’ stap gezet.

Veiligheid eerst. Vanaf januari 2027 moeten alle AGV's voldoen aan de EU Machinery Regulation (EU) 2023/1230.'
Veiligheid eerst. Vanaf januari 2027 moeten alle AGV's voldoen aan de EU Machinery Regulation (EU) 2023/1230.
Rechts
1/3
Dankzij de communicatie tussen de AGV's en het besturingssysteem van de fabriek in het Westen van Beieren is bekend waar de AGV's zich bevinden, wat hun lading is en wat in realtime hun status is. Het vorige AGV systeem van Mercedes-Benz maakte gebruik van Bluetooth-technologie en Anybus Wireless Bolt- en Anybus Bridge-producten van HMS. Maar Mercedes-Benz wilde de efficiency van het systeem verbeteren en voldoen aan de Machineverordening (EU) 2023/1230, die in januari 2027 verplicht wordt.
Maximilian Lichan van Mercedes Benz: "Bluetooth werkte goed, maar we willen nu ons AGV systeem verbeteren met een hogere doorvoer, snelle roaming en lagere latency. Bovendien moeten we voldoen aan de binnenkort verplichte EU veiligheidsvoorschriften. Net zo belangrijk voor ons is dat de apparatuur en deskundigen van één bedrijf komen, en dat ze bij ons op locatie komen om de apparatuur te installeren en te controleren of alles werkt."

Locatieonderzoek

Aan de hand van de informatie van de autofabrikant, zoals plattegronden, is een voorspellend locatieonderzoek uitgevoerd om de optimale plaatsing en het benodigde aantal access points te bepalen. Vervolgens heeft HMS de fabriek bezocht om de juistheid van het onderzoek te verifiëren en eventueel noodzakelijke aanpassingen te doen. Mercedes-Benz heeft op basis van het geüpdatete locatieonderzoek de nodige wandcontactdozen en netwerkbekabeling te installeren. Hierna heeft HMS de Anybus Wireless-producten geïnstalleerd en geconfigureerd alvorens te verifiëren dat de installatie werkt zoals gepland.

Ononderbroken communicatie

De wireless infrastructuur maakt gebruik van Anybus Access Points die gevoed worden door Anybus PoE L2 Managed Switches, met een Anybus Wireless Bolt II gemonteerd op elke AGV. De Anybus Wireless Bolts verzorgen de communicatie van de AGV's naar het traffic control systeem en maken verbinding met de 12 verschillende access points in het plafond van de fabriek. Als een AGV buiten het bereik van een access point komt, schakelt hij over naar het volgende, zodat de communicatie ononderbroken blijft.
Een cruciaal aspect voor het succes van het project was het gebruik van de 5GHz frequentieband, waarbij de gelijkenis van de Bolt II met zijn voorganger de installatie verder vereenvoudigde. Lichan: "We wilden de 5GHz frequentieband gebruiken omdat we vier speciale kanalen hebben die niet interfereren met onze bestaande systemen. Het was ook handig dat de Bolt II in hetzelfde gat past als de originele Bolt."

Bonus

Hij blikt tevreden terug op het resultaat: "Alles werkt zoals we gehoopt hadden. De verbinding is zeer stabiel en we kunnen nu voldoen aan de veiligheidsregelgeving voor machines. De ondersteuning voor meer bandbreedte heeft ons zelfs in staat gesteld om de AGV's op afstand te beheren en configureren, wat, hoewel het niet het hoofddoel was, een prima bonus is."

Belangrijke factor

Een belangrijke factor voor ons was de ondersteuning door HMS bij het ontwerpen en installeren van de draadloze infrastructuur. Dat was essentieel voor ons. We wilden wireless experts ter plekke hebben om ervoor te zorgen dat alles soepel zou verlopen. Wij zijn geen wireless experts, HMS wel. Wij maken auto's, maar dat wist je waarschijnlijk al", aldus Lichan.

 

ab op X

Volg ab nu ook op X!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (5)

24 september 2024 - Jaarbeurs, Utrecht
World of Industry, Technology & Science
1 oktober 2024 - Evenementenhal Gorinchem
METAVAK
3 oktober 2024 - Kortrijk Expo, Kortrijk (B)
ABISS
8 oktober 2024 - Stuttgart (D)
Motek
8 oktober 2024 - Stuttgart (D)
Vision

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden