Laatste nieuws:

, 15 februari 2018 12:33

Samen is vaak beter

“Je hoort vaak dat hydrauliek moet worden vervangen door elektrische of elektromechanische aandrijftechniek. Maar zeker bij de grotere en sterkere lineaire aandrijving lijkt mij dat niet zinvol. Veel slimmer is het om elektrische en hydraulische aandrijftechniek te combineren tot efficiënte en goed functionerende systemen." Aldus Dierk Peitsmeyer, productportfolio manager bij Bucher Hydraulics GmbH.

Met het Alpha-X-demonstratiemodel wil Bucher Hydraulics de voordelen van servohydrauliek bij de grotere en sterke lineaire aandrijvingen laten zien'
Met het Alpha-X-demonstratiemodel wil Bucher Hydraulics de voordelen van servohydrauliek bij de grotere en sterke lineaire aandrijvingen laten zien
1/1
Op de komende Hannover Messe demonstreert Bucher Hydraulics hoe dat er in de praktijk uit zou kunnen zien. Op de ‘Sonder Schau Intelligente Fluid- und Antriebstechnik‘ van de VDMA staat het bedrijf met het Alpha-X-demonstratiemodel. Het model doorloopt een veelvoorkomend belastingsprofiel. Bezoekers kunnen het model - met een verenpakket van 20 kN en een massa van 350 kg - met een joystick bedienen. Peitsmeyer: " We laten het systeem niet in een vaste cyclus draaien. Bezoekers kunnen zelf de voor hen relevante aspecten uitproberen zoals naderen, langzaam bewegen, positioneren, veranderen van kwadrant of respons. Zo kan iedereen letterlijk de prestaties bij kritische werkpunten ervaren".
Een belastingsprofiel met 20 kN komt overeen met een hydraulische werkdruk van 160 bar. Het model beschikt niet over een tank en koeler omdat ook na een dagje beurs het systeem niet veel opwarmt. "Dat is wat we in de hydrauliek willen: een variabele snelheidsaandrijving in een gesloten hydraulisch circuit zonder smoorverliezen. We hebben eigenlijk een lineaire aandrijving voor hoge krachten ontwikkeld die kan worden gebruikt in plaats van de gebruikelijke kogelomloopspil", aldus Peitsmeyer.

93% lager energieverbruik

Het demonstratiemodel is uitgerust met een recuperatiesysteem dat zorgt voor een energiebesparing van 93 procent in vergelijking met een conventionele hydraulische aandrijving, aldus Peitsmeyer. Dergelijke systemen zijn ook al bij klanten geïnstalleerd. Bij gesloten servohydraulische systemen vervalt het grote hydraulische aggregaat met koeler en dit compactere systeem is eenvoudiger in een machineconstructie te integreren. Maar dit zijn geen standaardsystemen uit de catalogus, maar klantspecifieke oplossingen.

Toepassingen

Nog een ander voordeel: de inbedrijfstelling is eenvoudiger omdat de software rekening houdt met alle hydraulische eigenschappen. Voor de besturingstechnicus gedraagt hydrauliek zich precies als een elektromechanische aandrijving, stelt Peitsmeyer. "Hij kan de aandrijving in de fabriek optimaliseren." Voor het instellen van de parameters in de software van de regelaar is tijdens de inbedrijfstelling ongeveer een half uur nodig. Installeren en spoelen van de leidingen vervalt Peitsmeyer:"We zijn altijd verbaasd hoe kritische toepassingen direct stabiel kunnen worden gebruikt, terwijl conventionele hydraulica ons vaak dagenlang kost om in te regelen." De verbinding met systemen op een hoger niveau gebeurt via standaard interfaces zoals CANBus. De eerste gebruikers zijn Nencki AG uit Langenthal (Zwitserland), die Bucher-hydrauliek in een testbank vor draaistellen van treinen heeft geïnstalleerd en een fabrikant van vluchtsimulatoren.

Schaarheftafel zeven keer sneller

Hoewel de oplossing heel eenvoudig en ongecompliceerd is, zijn potentiële eindgebruikers nog steeds zeer voorzichtig en kritisch, moet Peitsmeyer vast stellen." Ik ben vooral verbaasd dat vanwege de kosten in elektrische batterijvoertuigen nog steeds conventionele hydrauliek wordt gebruikt. Daardoor verdwijnt gaat 40 tot 60% van de batterijstroom alleen al in de koeler. Er lijkt een gebrek aan bewustzijn te zijn over de hoge kosten voor de follow-up van de batterij.
Op de ‘Sonderschau' van de VDMA hoopt Bucher Hydraulics dan ook "de voordelen van servohydrauliek op het publiek uit de industrie en de transporttechniek over te kunnen brengen". Vooral voor verticaal transport van materiaal zou het een interessante oplossing kunnen zijn, bijvoorbeeld in hefplatforms voor intern transport. Peitsmeyer:"In een test met een schaarheftafel met een maximaal draagvermogen van 1,5 ton en een verplaatsing van 4 meter, maakte ons aandrijfsysteem het mogelijk om zeven keer sneller te werken - zonder overbelasting van de staalconstructie en met maximale energetisch rendement. Met een conventionele hydraulische aandrijving lukt dat niet zou het niet mogelijk zijn, omdat de tafel dan te veel gaat wankelen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 

Van onze partners meer (5)...

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

EUCHNER (Benelux) BV

BEGE Aandrijftechniek BV

DIS Sensors

Rotero Holland bv

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (3)

13 november 2018 - München
Electronica 2018
14 november 2018 - Zürich (Zwitserland)
Motor Summit 2018
28 november 2018 - De Reehorst in Ede
ATEX Event: mechanische apparatuur als potentiële ontstekingsbron

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden