, 15 februari 2018 12:33
“Je hoort vaak dat hydrauliek moet worden vervangen door elektrische of elektromechanische aandrijftechniek. Maar zeker bij de grotere en sterkere lineaire aandrijving lijkt mij dat niet zinvol. Veel slimmer is het om elektrische en hydraulische aandrijftechniek te combineren tot efficiënte en goed functionerende systemen." Aldus Dierk Peitsmeyer, productportfolio manager bij Bucher Hydraulics GmbH.
Het demonstratiemodel is uitgerust met een recuperatiesysteem dat zorgt voor een energiebesparing van 93 procent in vergelijking met een conventionele hydraulische aandrijving, aldus Peitsmeyer. Dergelijke systemen zijn ook al bij klanten geïnstalleerd. Bij gesloten servohydraulische systemen vervalt het grote hydraulische aggregaat met koeler en dit compactere systeem is eenvoudiger in een machineconstructie te integreren. Maar dit zijn geen standaardsystemen uit de catalogus, maar klantspecifieke oplossingen.
Nog een ander voordeel: de inbedrijfstelling is eenvoudiger omdat de software rekening houdt met alle hydraulische eigenschappen. Voor de besturingstechnicus gedraagt hydrauliek zich precies als een elektromechanische aandrijving, stelt Peitsmeyer. "Hij kan de aandrijving in de fabriek optimaliseren." Voor het instellen van de parameters in de software van de regelaar is tijdens de inbedrijfstelling ongeveer een half uur nodig. Installeren en spoelen van de leidingen vervalt Peitsmeyer:"We zijn altijd verbaasd hoe kritische toepassingen direct stabiel kunnen worden gebruikt, terwijl conventionele hydraulica ons vaak dagenlang kost om in te regelen." De verbinding met systemen op een hoger niveau gebeurt via standaard interfaces zoals CANBus. De eerste gebruikers zijn Nencki AG uit Langenthal (Zwitserland), die Bucher-hydrauliek in een testbank vor draaistellen van treinen heeft geïnstalleerd en een fabrikant van vluchtsimulatoren.
Hoewel de oplossing heel eenvoudig en ongecompliceerd is, zijn potentiële eindgebruikers nog steeds zeer voorzichtig en kritisch, moet Peitsmeyer vast stellen." Ik ben vooral verbaasd dat vanwege de kosten in elektrische batterijvoertuigen nog steeds conventionele hydrauliek wordt gebruikt. Daardoor verdwijnt gaat 40 tot 60% van de batterijstroom alleen al in de koeler. Er lijkt een gebrek aan bewustzijn te zijn over de hoge kosten voor de follow-up van de batterij.
Op de ‘Sonderschau' van de VDMA hoopt Bucher Hydraulics dan ook "de voordelen van servohydrauliek op het publiek uit de industrie en de transporttechniek over te kunnen brengen". Vooral voor verticaal transport van materiaal zou het een interessante oplossing kunnen zijn, bijvoorbeeld in hefplatforms voor intern transport. Peitsmeyer:"In een test met een schaarheftafel met een maximaal draagvermogen van 1,5 ton en een verplaatsing van 4 meter, maakte ons aandrijfsysteem het mogelijk om zeven keer sneller te werken - zonder overbelasting van de staalconstructie en met maximale energetisch rendement. Met een conventionele hydraulische aandrijving lukt dat niet zou het niet mogelijk zijn, omdat de tafel dan te veel gaat wankelen.
Dossier Oekraïne op Engineersonline In de nacht van 23 op 24 februari 2022 is Rusland de Oekraïne binnengevallen. Wat is er sindsdien allemaal gebeurd met betrekking op de high tech en Nederlandse industrie? Op collega-website Engineersonline staat een Rusland/Oekraïne-dossier, waarin we de acties, feiten en meningen op een rijtje zetten.
ab op Twitter
Volg ab nu ook op Twitter!
Onze accountnaam is: @aenb
Agenda meer (1)