|
, 15 februari 2018 12:33 Samen is vaak beter“Je hoort vaak dat hydrauliek moet worden vervangen door elektrische of elektromechanische aandrijftechniek. Maar zeker bij de grotere en sterkere lineaire aandrijving lijkt mij dat niet zinvol. Veel slimmer is het om elektrische en hydraulische aandrijftechniek te combineren tot efficiënte en goed functionerende systemen." Aldus Dierk Peitsmeyer, productportfolio manager bij Bucher Hydraulics GmbH. Een belastingsprofiel met 20 kN komt overeen met een hydraulische werkdruk van 160 bar. Het model beschikt niet over een tank en koeler omdat ook na een dagje beurs het systeem niet veel opwarmt. "Dat is wat we in de hydrauliek willen: een variabele snelheidsaandrijving in een gesloten hydraulisch circuit zonder smoorverliezen. We hebben eigenlijk een lineaire aandrijving voor hoge krachten ontwikkeld die kan worden gebruikt in plaats van de gebruikelijke kogelomloopspil", aldus Peitsmeyer. 93% lager energieverbruikHet demonstratiemodel is uitgerust met een recuperatiesysteem dat zorgt voor een energiebesparing van 93 procent in vergelijking met een conventionele hydraulische aandrijving, aldus Peitsmeyer. Dergelijke systemen zijn ook al bij klanten geïnstalleerd. Bij gesloten servohydraulische systemen vervalt het grote hydraulische aggregaat met koeler en dit compactere systeem is eenvoudiger in een machineconstructie te integreren. Maar dit zijn geen standaardsystemen uit de catalogus, maar klantspecifieke oplossingen. ToepassingenNog een ander voordeel: de inbedrijfstelling is eenvoudiger omdat de software rekening houdt met alle hydraulische eigenschappen. Voor de besturingstechnicus gedraagt hydrauliek zich precies als een elektromechanische aandrijving, stelt Peitsmeyer. "Hij kan de aandrijving in de fabriek optimaliseren." Voor het instellen van de parameters in de software van de regelaar is tijdens de inbedrijfstelling ongeveer een half uur nodig. Installeren en spoelen van de leidingen vervalt Peitsmeyer:"We zijn altijd verbaasd hoe kritische toepassingen direct stabiel kunnen worden gebruikt, terwijl conventionele hydraulica ons vaak dagenlang kost om in te regelen." De verbinding met systemen op een hoger niveau gebeurt via standaard interfaces zoals CANBus. De eerste gebruikers zijn Nencki AG uit Langenthal (Zwitserland), die Bucher-hydrauliek in een testbank vor draaistellen van treinen heeft geïnstalleerd en een fabrikant van vluchtsimulatoren. Schaarheftafel zeven keer sneller
Hoewel de oplossing heel eenvoudig en ongecompliceerd is, zijn potentiële eindgebruikers nog steeds zeer voorzichtig en kritisch, moet Peitsmeyer vast stellen." Ik ben vooral verbaasd dat vanwege de kosten in elektrische batterijvoertuigen nog steeds conventionele hydrauliek wordt gebruikt. Daardoor verdwijnt gaat 40 tot 60% van de batterijstroom alleen al in de koeler. Er lijkt een gebrek aan bewustzijn te zijn over de hoge kosten voor de follow-up van de batterij. Foto's: Met het Alpha-X-demonstratiemodel wil Bucher Hydraulics de voordelen van servohydrauliek bij de grotere en sterke lineaire aandrijvingen laten zien © Aandrijvenenbesturen.nl |