Laatste nieuws:

DELFT, 17 juli 2008 17:15

TU Delft vliegt met 'libel' van drie gram

Op woensdag 23 juli presenteert de TU Delft het uiterst kleine vliegtuigje DelFly Micro. Deze opvolger van de DelFly's I en II weegt nog slechts 3 gram en lijkt met zijn twee paar flappende vleugels nog het meest op een libel. Ultrakleine bestuurbare vliegtuigjes met camera zoals deze DelFly kunnen op termijn wellicht ingezet worden voor observatievluchten in moeilijk toegankelijk of gevaarlijk terrein. De DelFly Micro maakt tijdens de presentatie een korte demonstratievlucht.

'
1/1

De DelFly Micro is een zogenoemd Micro Air Vehicle (MAV), een uiterst klein op afstand bestuurbaar vliegtuigje met camera en beeldherkenningssoftware. De Micro is met zijn gewicht van slechts 3 gram en afmeting van 10 cm (vleugeltip tot vleugeltip) de flink kleinere opvolger van de succesvolle DelFly I (2005 ) en DelFly II (2006). De DelFly Micro kan met zijn minuscule batterij van ongeveer 1 gram circa 3 minuten vliegen en heeft een maximale snelheid van 5 m/s.

Ultrakleine bestuurbare vliegtuigjes met camera zoals de DelFly zijn potentieel interessant omdat ze op termijn ingezet kunnen worden voor observatievluchten in moeilijk toegankelijk of gevaarlijk terrein.

Natuur

 Het basisprincipe van de DelFly's is ontleend aan de natuur. De 'libel' heeft een cameraatje (circa 0,5 gram) aan boord dat zijn signalen doorstuurt naar een grondstation. Met zelf ontwikkelde software kunnen vervolgens objecten zelfstandig worden herkend. De camera stuurt beelden van tv-kwaliteit door. Op basis daarvan is de DelFly II te besturen vanachter de computer. Men kan dan met een joystick sturen alsof men zelf in de 'cockpit' van het vliegtuigje zit. Ook met de Delfly Micro wordt hier naar toe gewerkt.

Miniaturisering

 De ontwikkeling van de DelFly's is vooral het verhaal van een steeds voortschrijdende miniaturisering van alle onderdelen, van de DelFly I (23 gram en 50 cm) via de DelFly II (16 gram en 30 cm) tot nu de DelFly Micro (3 gram en 10 cm).

De DelFly II baarde in 2006 opzien doordat hij zowel horizontaal kon vliegen (21 km/u), als stil hangen, als een kolibrie, en zelfs achteruitvliegen. De DelFly Micro kan dit nu overigens nog niet.

Over enkele jaren zal het nieuwe doel van het project de DelFly NaNo (5 cm, 1 gram) zijn ontwikkeld. De Micro is een belangrijke tussenstap in dit ontwikkelproces. Een tweede doelstelling voor de toekomst is dat de DelFly's door beeldherkeningssoftware geheel autonoom kunnen vliegen.

ab op X

Volg ab nu ook op X!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (11)

14 mei 2024 - Antwerp Expo, Antwerpen (B)
Advanced Manufacturing
15 mei 2024 - Antwerp Expo, Antwerpen (B)
Advanced Engineering
15 mei 2024 - Brabanthallen, 's-Hertogenbosch
Food Tech Event
15 mei 2024 - Evenementenhal Hardenberg
Maakindustrie Expo
28 mei 2024 - 's-Hertogenbosch
Power Electronics & Energy Storage
5 juni 2024 - Brabanthallen, 's-Hertogenbosch
Vision, Robotics & Motion
10 juni 2024 - Frankfurt Am Main (D)
ACHEMA
1 oktober 2024 - Evenementenhal Gorinchem
METAVAK

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden