Laatste nieuws:

, 2 juli 2019 11:38

Lagers smeren met water

Lagers van machines worden meestal gesmeerd met verschillende oliën. Maar vandaag de dag komen er nog steeds grote hoeveelheden van deze oliën in het milieu terecht. Het Fraunhofer Institute for Mechanics of Materials IWM heeft een methode ontwikkeld die het in de toekomst mogelijk maakt glijlagers met water te smeren.

De nieuwe in situ tribometer kan slijtage- en wrijvingswaarden direct op het glijlager meten tijdens het gebruik. (Foto: Fraunhofer IWM)'
De nieuwe in situ tribometer kan slijtage- en wrijvingswaarden direct op het glijlager meten tijdens het gebruik. (Foto: Fraunhofer IWM)
1/1
De invoering van smeermiddelen op waterbasis zou de bescherming van het milieu sterk ten goede komen. Maar het feit dat metalen onderdelen bij contact met water corroderen, is tot nu toe een groot obstakel geweest. Een werkgroep bij het Fraunhofer IWM in Freiburg is erin geslaagd om additieven te gebruiken om water zodanig te vervangen dat het in de toekomst als smeermiddel kan worden gebruikt.
De onderzoekers ontwikkelden de details van hun proces met behulp van een glijlager. De ring bestaat uit verschillende lagen: een huls rond het lager, een laag aluminium en een laag gesinterd metaal om de as zelf. De truc is dat de binnenste gesinterde laag wordt doorkruist door een klein kanaal dat het water tussen de roterende as en de buitenste aluminiumlaag laat stromen. Deze verbinding is doorslaggevend in het elektrochemische proces, gebaseerd op het feit dat er een elektrische spanning ontstaat tussen een basismetaal en een meer edelmetaal.

Van water tot smeermiddel

De onderzoekers gebruiken deze elektrische spanning tussen het aluminium in het glijlager en het ijzer in de as om het water om te vormen tot een smeermiddel. "We mengen zogenaamde ionische vloeistoffen in het water", legt Dr. Tobias Amann uit. "De ionische vloeistoffen zijn vloeibare zouten die anionen en kationen bevatten." Deze ionen worden in het elektrische veld herschikt en verzamelen zich dan aan de binnenkant van de gesinterde metalen ring, zodanig dat hun uiteinden naar boven wijzen, naar de draaiende as. Dit vormt een soort galvanisch gegenereerde beschermlaag waarop de as kan glijden. "Een uitdaging is dat de beweging van de as warmte genereert die het water doet verdampen", zegt de wetenschapper. "Nu zijn we op zoek naar ionische vloeistofmengsels die de verdamping tegengaan."

Efficiëntere elektromotoren

Het ionen-watermengsel is beter voor het milieu dan olie en het helpt ook om de glijlagers nog efficiënter te maken. Amann: "De as glijdt beter als hij bevochtigd wordt met water. Dit vermindert het energieverbruik." In twee projecten samen met hun collega's van de universiteit van Freiburg ontwikkelden de experts van Fraunhofer IWM tevens een nieuw meettoestel: een in situ tribometer die metaalslijtage- en wrijvingswaarden direct op het glijlager controleert tijdens het gebruik. Tot nu toe was het alleen mogelijk om de slijtage van een lager te meten door het lager te demonteren voordat de oppervlakken werden beoordeeld en gemeten.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 

Van onze partners meer (4)...

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Rollon Lineairtechniek BV

DIS Sensors

Rotero Holland bv

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (2)

7 oktober 2019 - Stuttgart
Motek
10 oktober 2019 - DeFabrique, Utrecht
Dutch Fluid Power Transmission Conference

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden