, 28 maart 2019 12:22
Vorige week is een reeks proeven uitgevoerd met autonome operaties op de Noordzee, ongeveer 5 zeemijl vanaf de kust bij Den Helder. De SeaZip 3 nam, uitgerust met intelligente aansturing, deel aan verschillende runs van nautische scenario's om de interactie van het schip met ander scheepvaartverkeer te beoordelen.
Door de scenario's te testen, demonstreerden de betrokken partners hoe het beslissingsproces werkt van een autonoom systeem dat de opdracht heeft om veilig te varen en tijdig uit te wijken voor andere scheepvaart.
Het autonome systeem van Robosys Automation was gekoppeld aan het besturingssysteem van de SeaZip 3, een Damen Fast Crew Supplier 2610 Twin Axe van SeaZip Offshore Services, en voerde de manoeuvres in principe veilig uit. De partners concludeerden wel dat doorontwikkeling van autonome systemen nodig is om efficiënt te reageren op complexe situaties.
De proeven maken deel uit van het Joint Industry Project Autonomous Shipping, een twee jaar durend onderzoeks- en innovatieproject over autonome operaties van zeeschepen dat startte in 2017.
Projectleider Marnix Krikke: "In totaal werden elf scenario's uitgevoerd waarin de SeaZip 3 interactie had met twee andere schepen. Dit waren opleidingsvaartuig Octans en emergency towing vessel Guardian. Deze scenario's zijn het resultaat van onderzoek van de kennisinstellingen TU Delft, Marin en TNO. Ze werden eerst getest in het Marin-simulatiecentrum in Wageningen en vorige week dus op de Noordzee."
Dossier Oekraïne op Engineersonline In de nacht van 23 op 24 februari 2022 is Rusland de Oekraïne binnengevallen. Wat is er sindsdien allemaal gebeurd met betrekking op de high tech en Nederlandse industrie? Op collega-website Engineersonline staat een Rusland/Oekraïne-dossier, waarin we de acties, feiten en meningen op een rijtje zetten.
ab op Twitter
Volg ab nu ook op Twitter!
Onze accountnaam is: @aenb
Agenda meer (0)