Laatste nieuws:

NIJMEGEN, 10 april 2014 14:38

Wie gaat er over de elektrotechnische installatie?

Uit een steekproef onder een aantal Nederlandse zorginstellingen blijkt de verantwoordelijkheid rondom elektrotechnische installaties niet goed op orde. Vijftig procent van de ondervraagden heeft dit niet duidelijk vastgelegd. De andere helft besteedt dit vaak uit aan externe partijen.

 '
1/1
Initiator van het onderzoek is Ronald Dercksen, Business Development Manager bij Alewijnse: "Je ziet dat veel instellingen verschillende mensen verantwoordelijk maken, die allemaal een klein deel van de installaties beheren. Die versnippering kan op termijn zorgen voor veiligheidsrisico's in zorginstellingen, met alle aansprakelijkheidsrisico's van dien."

In het onderzoek kwamen diverse elektrotechnische installaties ter sprake, zoals de brandmeld-, alarm- en klimaatinstallaties. De meeste respondenten vinden de veiligheid en continuïteit van dit soort systemen de belangrijkste prioriteit. Tegelijk blijven de financiën rondom installaties een terugkerend issue in de discussies over zorgkosten.

Wettelijke eisen

Ronald Dercksen: "Om te voldoen aan de wettelijke verantwoordelijkheid voor een veilige werkomgeving, focussen wij op volledige borging van de NEN 3140-norm. Wij stappen hiervoor in de rol van gedelegeerd installatieverantwoordelijke om zo de optimale werking van primaire zorgprocessen te garanderen. De uitdaging ligt dus in het realiseren van continue veiligheid tegen realistische kosten."

In de rol van gedelegeerd installatieverantwoordelijke gaat het om het gebruik van veilige installaties en werkzaamheden aan de elektrotechnische installaties. Het voorkomen van ongevallen, calamiteiten en eventuele aansprakelijkheid voor schade staan centraal.

Veiligheid door planmatig onderhoud

Andrej Pieterson, commercieel manager bij Alewijnse: "Een conditiemeting conform de NEN 2767-standaard geeft ons inzicht in de huidige staat van instellingen. Op basis van deze informatie stellen wij een Meer Jaren Onderhouds Plan (MJOP) op. Zo is goed te plannen wanneer onderhoud, vernieuwing of vervanging van onderdelen nodig is."

Zorginstellingen zijn steeds meer zelf verantwoordelijk voor de onderhoudsbudgettering. Een MJOP is dan een praktisch uitgangspunt om de kosten beheersbaar te maken en veiligheid te garanderen. Pieterson: "Om het onderhoud uit te voeren, kiezen we monteurs die oog hebben voor de klant én de cliënt. Net even een stap extra zetten, hulpvaardigheid en extra service verlenen, omdat je bij iedere instelling maatwerk moet leveren."

http://www.alewijnse.nl/

 

 

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (1)

30 november 2022 -
Engineering Event SAFETY

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden