Laatste nieuws:

, 20 mei 2023 12:55

Nederland geen geschikte locatie om nog winstgevend te kunnen zijn?

Ondanks alle investeringen om energie te besparen, hebben veel bedrijven geen andere keuze dan hun activiteiten naar het buitenland te verplaatsen. 46 procent van 250 in een door reichelt elektronik ondervraagde Nederlandse industriële ondernemingen verplaatst momenteel energie-intensieve processen geheel of gedeeltelijk naar het buitenland – of heeft deze stap al genomen. Nog eens 29 procent is van plan deze stap te zetten.

De grootste belemmering voor energiebesparing is echter het prijskaartje, blijkt uit onderzoek van reichelt elektronik onder 250 Nederlandse industriële ondernemingen.'
De grootste belemmering voor energiebesparing is echter het prijskaartje, blijkt uit onderzoek van reichelt elektronik onder 250 Nederlandse industriële ondernemingen.
1/1

"De cijfers spreken duidelijke taal", zegt Christian Reinwald, hoofd productmanagement en marketing bij reichelt elektronik. "Voor ongeveer de helft van de industriële ondernemingen lijkt Nederland niet langer een geschikte locatie om winstgevend te kunnen zijn - een beangstigend bewijs voor het economische beleid van Nederland. De situatie is momenteel niet gemakkelijk en ik begrijp de frustratie en berusting van alle betrokkenen - het milieu is er immers niet bij gebaat als bedrijven in landen als de VS en China met goedkope maar vervuilende elektriciteit produceren en producten wereldwijd exporteren. Als exportland heeft Nederland lokale productie nodig. De belastingen moeten tot een redelijk niveau worden verlaagd en de regelgeving moet de mondiale structuur in het oog houden - in het belang van het milieu en de Nederlandse economie."

Gunstigere energieprijzen voor bedrijven

De frustratie is vooral toe te schrijven aan de uitzichtloze situatie waarin veel bedrijven zich als gevolg van de hoge energieprijzen bevinden. Bijna ongeveer twee derde (64%) zegt dat hun concurrentievermogen wordt aangetast als de energieprijzen zo hoog blijven. Erger nog, ongeveer de helft van de bedrijven (48%) zal niet langer winstgevend zijn als de prijzen zo hoog blijven, aldus de enquête. Daarom wil 44% van de respondenten gunstigere energieprijzen voor bedrijven. Ongeveer evenveel respondenten (43%) zouden het ook toejuichen als subsidies gemakkelijker aan te vragen zijn en minder bureaucratie vergen en zouden ze ook meer openheid en bevordering van nieuwe energiebesparende oplossingen en technologieën waarderen (43%).

Overtuiging 

De cijfers betekenen overigens niet dat Nederlandse bedrijven regelgeving of wettelijke maatregelen overbodig of slecht vinden. 76 procent is tevreden met zowel de bestaande als de goedgekeurde regelgeving voor bedrijven op het gebied van energieverbruik. Bovendien nemen zij maatregelen niet alleen omdat ze daartoe verplicht zijn, maar ook uit overtuiging. 87 procent vindt milieubescherming belangrijk voor hun bedrijf om een bijdrage te leveren aan de maatschappij.
61 procent van de ondervraagden zei vorig jaar ook in energiebesparing te hebben geïnvesteerd. Nog eens 30 procent is dit jaar van plan investeringen te doen. Er zijn al snelle en minder complexe maatregelen genomen, zoals het vervangen van conventionele lampen door ledlampen (41 %), het verlagen van de kamertemperatuur (39 %) of de aankoop van nieuwe machines, apparaten met een lager energieverbruik (37 %).
Bedrijven zijn vooral geïnteresseerd in het investeren in nieuwe technologieën. 79 procent is begonnen met investeren of is van plan dit jaar te investeren in de bouw van een zonnestroomsysteem. Ongeveer zes van de tien bedrijven (62%) richten zich op de vervanging van een oude gas- of olieverwarmingsinstallatie door een alternatief verwarmingssysteem zoals een warmtepomp of richten zich op het gebruik van slimme technologie of andere controlesystemen om het energieverbruik van machines te verminderen (62%). 

Tastbaar succes - maar dat prijskaartje

Bedrijven hebben al tastbare successen met hun investeringen behaald. Twee derde van hen (66%) kon afgelopen winter tussen de elf en zestig procent energie besparen. 14 procent wist zelfs een besparing van eenenzestig tot honderd procent te realiseren.
Toch zijn er ook nadelen en uitdagingen. De meeste bedrijven die geen investeringen hebben gedaan of gepland, willen wachten tot er betere of goedkopere technologie beschikbaar is (53%) of hebben meer tijd nodig om beslissingen te nemen (42%). Bij 21% is er te weinig begrip op managementniveau voor het belang of de urgentie van de investeringen.

De grootste belemmering voor energiebesparing is echter het prijskaartje. Een derde (33%) van de bedrijven vindt dat de technologie of de installatie ervan te duur is. Daarna komen de klachten over de onzekerheid. Bijna een derde (31%) van de bedrijven weet niet goed welke technologie op lange termijn de overhand zal krijgen. Op de derde plaats (27%) staat de voortdurend veranderende regelgeving. 

Energiebesparingsmoeheid

Al met al lijken de meeste Nederlandse industriële bedrijven (79%) tevreden met hun maatregelen. Anderzijds zijn er ook frustraties en vermoeidheid. Ongeveer een derde (32%) is gefrustreerd door de hoge energiekosten en een kwart (25%) vindt dat hun bedrijf nog steeds te weinig doet. Bij bijna een kwart van de bedrijven (23%) leveren de energiebesparende maatregelen volgens de respondenten niet de gewenste resultaten op.
Bovendien lijkt energiebesparingsmoeheid bij industriële bedrijven zichtbaar te worden. Zo wordt het onderwerp minder besproken in belangrijke meetings (35%). Bij andere bedrijven gaan werknemers weer onzorgvuldiger om met energiebesparende regels (31%), worden projecten die zijn gestart niet afgerond (31%) of worden er minder investeringen gedaan (26%).|

 

 

 

 

 

ab op X

Volg ab nu ook op X!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (5)

12 maart 2024 - Jaarbeurs Utrecht
ESEF/TECHNISHOW
19 maart 2024 - Messe Stuttgart
LogiMAT
26 maart 2024 - de Basiliek, Veenendaal
Industrial Ethernet event
26 maart 2024 - Brussels Expo
Machineering
22 april 2024 - Deutsche Messe, Hannover
Hannover Messe

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden