Laatste nieuws:

, 10 januari 2023 11:52

‘Nederlander’ wil meer focus technologische vooruitgang op maatschappelijke problemen

Een overgrote meerderheid van de Nederlandse respondenten (87 procent) in het ‘Bosch Tech Compass 2023’ vindt dat technologische vooruitgang meer gefocust moet zijn op maatschappelijke problemen, zoals gezondheid, voedselvoorziening en klimaatverandering – niet op individuele noden zoals e-commerce of ruimtetoerisme.

Voor het ‘Bosch Tech Compass 2023’ zijn in september vorig jaar onder andere 600 Nederlanders ondervraagd naar hun kennis en houding tegenover technologie.'
Voor het ‘Bosch Tech Compass 2023’ zijn in september vorig jaar onder andere 600 Nederlanders ondervraagd naar hun kennis en houding tegenover technologie.
1/1

Voor het Bosch Tech Compass 2023 zijn online in negen landen - Brazilië, China, Duitsland, Frankrijk, India, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Nederland en België - mensen van 18 jaar en ouder in een naar regio, geslacht en leeftijd representatieve steekproef gevraagd naar hun kennis en houding tegenover technologie. Bijna twee derde (64 procent) van de 600 Nederlandse respondenten in het ‘Bosch Tech Compass 2023' gelooft dat technologische vooruitgang van de wereld een betere plek kan maken. Dit percentage is net zo hoog als onder de 400 ondervraagden bij onze Belgische zuiderburen. Maar in de ‘Lage landen' zijn we wel iets minder overtuigd dan de gemiddeld drie kwart (75 procent) in Brazilië, China, Duitsland, Frankrijk, India, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

 

Duurzame technologieën en economisch succes

Wereldwijd zijn de respondenten het grotendeels eens over het economisch potentieel van duurzame oplossingen en producten: maar liefst 82 procent is van mening dat hoe meer een bedrijf zich inzet voor duurzame technologieën, hoe economisch succesvoller het in de toekomst zal zijn. Deze mening komt het meest voor in Brazilië en India (elk 87 procent) en het minst in de Verenigde Staten (73 procent).

 

In Nederland vindt 85 procent van de respondenten dat duurzame technologieën een noodzakelijke vereiste zijn voor elk bedrijf, en 82 procent van hen vindt ook dat hoe meer een bedrijf investeert in duurzame technologieën, hoe economisch succesvoller het zal zijn in de toekomst. In België liggen die percentages op 81 procent en 76 procent.

 

Ruimte voor verbetering

Als het gaat om de inzet van het bedrijfsleven voor klimaatactie suggereert het onderzoek dat er nog ruimte voor verbetering is: meer dan de helft van de ondervraagden (58 procent) wereldwijd (exclusief Nederland en België) vindt dat slechts een minderheid van de bedrijven zich momenteel echt inzet voor duurzaamheid. In Nederland is 65 procent van de respondenten die mening toegedaan en België zit op het wereldwijd gemiddelde.

 

Fossiele energie of hernieuwbaar?

In veel delen van de wereld wordt overgeschakeld op hernieuwbare energie, maar mensen over de hele wereld zijn nog steeds terughoudend om volledig afstand te doen van kernenergie en fossiele brandstoffen zoals gas en olie voor energieopwekking. In totaal is 62 procent van de respondenten voorstander van het promoten van zonne-energie, terwijl 44 procent wil dat er inspanningen worden geleverd om windenergie op te wekken.

 

Deze meningen verschillen echter per land. In China (36 procent) en Frankrijk (31 procent) is de steun voor het promoten van kernenergietechnologie nog relatief sterk, terwijl de respondenten in de Verenigde Staten (olie: 21 procent, gas: 24 procent) en in India (olie: 22 procent, gas: 23 procent) aanzienlijk meer toegewijd blijven aan fossiele brandstoffen.

 

Waterstof of een ‘reguliere' brandstof?

De respondenten in Nederland zijn sterke voorstanders van het promoten van zonne- (62 procent / 58 procent (B)) en windenergie (47 procent (NL en B)). Daarnaast vindt 44 procent (31 procent (B)) van de respondenten ook dat waterstof meer gepromoot mag worden. Gevraagd naar welke technologie het grootste potentieel heeft om duurzaamheid in de toekomst te stimuleren, kiest 71 procent van de Nederlandse respondenten voor waterstof/brandstofcel tegenover slechts 46 procent van onze zuiderburen. Bovendien verwacht 45 procent van de Nederlandse respondenten (47 procent (B))dat waterstof tegen 2030 een ‘reguliere' brandstof zal zijn; 25 procent verwacht dat dit tussen 2031 en 2040 het geval zal zijn (24 procent (B)).

 

Fiets of teleportatie?

In het kader van het Bosch Tech Compass is ook gevraagd naar ontwikkelingen als de metaverse. In deze virtuele wereld, waar mensen als avatars met elkaar omgaan in een driedimensionale ruimte gemodelleerd naar het echte leven, zal ook mobiliteit een rol spelen. 43 procent van de respondenten kan zich voorstellen een auto te kopen in de metaverse. De interesse en bereidheid daartoe zijn vooral groot in China (75 procent) en India (69 procent).

 

Voor Nederland is dat slechts 31 procent en in België 36 procent. In de werkelijke wereld blijft de Nederlander vasthouden aan de fiets als favoriete vervoermiddel in de toekomst (54 procent), gevolgd door de auto (48 procent). De Belg kiest voorlopig voor de auto (41 procent) als vervoermiddel voor de toekomst. Maar een groter percentage (44 percent) ziet meer heil in teleportatie als ideaal verplaatsingsmiddel voor de toekomst.

bron: Bosch Tech Compass

ab op X

Volg ab nu ook op X!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (10)

14 mei 2024 - Antwerp Expo, Antwerpen (B)
Advanced Manufacturing
15 mei 2024 - Antwerp Expo, Antwerpen (B)
Advanced Engineering
15 mei 2024 - Brabanthallen, 's-Hertogenbosch
Food Tech Event
28 mei 2024 - 's-Hertogenbosch
Power Electronics & Energy Storage
5 juni 2024 - Brabanthallen, 's-Hertogenbosch
Vision, Robotics & Motion
10 juni 2024 - Franfurt Am Main (D)
ACHEMA
1 oktober 2024 - Evenementenhal Gorinchem
METAVAK
3 oktober 2024 - Kortrijk Expo, Kortrijk (B)
ABISS

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden