Laatste nieuws:

, 6 september 2022 12:33

Arjan Coppens over de WoTS: “Laten we er een feestje van maken!”

Als voorzitter van medeorganisator FEDA, is Arjan Coppens al geruime tijd bezig met het tot stand brengen van de ‘World of Motion & Drives’ als onderdeel van de WoTS. Ondanks het feit dat niet alle grote algemene beurzen het de laatste tijd goed doen, heeft Coppens er vertrouwen in. “Maar dan moeten de ménsen het wel maken”, geeft hij aan. “Standhouders én bezoekers kunnen er een feestje van maken en deze week optimaal inzetten voor het opdoen van inspiratie, het vinden van nieuwe werknemers en – laten we dat alsjeblieft niet vergeten – persoonlijk contact leggen.”

FEDA-voorzitter Arjan Coppens '
FEDA-voorzitter Arjan Coppens
1/1

Door Marjolein de Wit-Blok

Het beurslandschap verandert. Daarvan is iedereen zich al een tijdje bewust. Daar waar een beurs voorheen fungeerde als veredeld marktplein waar gewoon zaken werden gedaan, is een beurs in de huidige tijd verworden tot een plaats waar relaties worden gevormd én verstevigd. En omdat relaties vormen en behouden mensenwerk is, gelooft Coppens in het échte contact tijdens een fysieke beurs. Bekrachtigd door een handdruk of eventueel een boks en ondersteund met de enige echte beurskoffie gebracht door vriendelijk lachende dames of heren.

Heft in eigen hand nemen

"Je ontkomt er niet aan om corona te noemen als belangrijkste reden dat mensen elkaar zakelijk soms al jaren niet in het echt hebben gezien", geeft Coppens aan. "Digitale en online communicatie zijn ervoor in de plaats gekomen en zijn in bepaalde gevallen ook zeker een prima alternatief. Maar het échte contact leggen gebeurt live. Dat mensen daar behoefte aan hebben, blijkt onder meer uit drukbezochte seminars en klantdagen die ik de afgelopen maanden heb meegemaakt. De WoTS kan eenzelfde rol vervullen en moet op dezelfde manier kunnen bruisen. Dat lukt echter alléén wanneer standhouders zich pro-actief opstellen.  

"Dus niet alleen een stand neerzetten en hopen dat de digitale beurscatalogus vanzelf bij je klanten openvalt op toevallig jouw bedrijf. Nee - actief mensen uitnodigen, de beursorganisatie heeft daar alle mogelijkheden voor. Afspraken maken. Communiceren dat je op de WoTS staat, op welke plek en wat je gaat laten zien. Dit laatste is niet onbelangrijk omdat we gemerkt hebben dat er een probleem is met de gelijktijdigheid van beurzen. Internationaal opererende bedrijven moeten hun beursmodellen soms verdelen over verschillende locaties en kunnen dan niet altijd alles op één plek laten zien. Geef wat dat betreft aan wat je wel en mogelijk niet presenteert." 

Nodig studerende kinderen uit

"Ik spreek uit eigen ervaring dat afspraken maken echt werkt", vervolgt Coppens. "Je (potentiële) klant zal verguld zijn dat hij wordt uitgenodigd en zich gezien voelen en gewaardeerd. Bij bestaande klanten kun je zowel aangeven dat het leuk is om elkaar weer te ontmoeten, maar ook dat je graag wilt laten zien wat je als bedrijf in coronatijd allemaal hebt gedaan en bereikt. Contact houden is in de afgelopen jaren immers niet heel eenvoudig geweest en goed uitleggen waar de ontwikkelingen in jouw bedrijf liggen kan mogelijk de klant triggeren om hiermee aan de slag te gaan. De afspraken hoeven overigens niet alleen gericht te zijn op klanten. Ik ben ervan overtuigd dat je een beurs ook kunt inzetten om nieuwe medewerkers te vinden. Nodig dus studenten uit, bijvoorbeeld de studerende kinderen van je medewerkers, maar laat ook stagiaires onderdeel van je beursteam zijn en laat zien hoe leuk techniek is! "Daar heb je overigens ook geen stand van tientallen vierkante meters voor nodig. Laat de stand in elk geval kwaliteit en je identiteit uitstralen: een weergave van wie en wat je bent. Train bovendien je standbemanning om een goede gastheer of -vrouw te zijn. Soms lijkt het wel alsof we opnieuw moeten leren om contact te leggen en bezoekers aan te spreken. Zorg ervoor dat er altijd iemand op de stand aanwezig is, wijs een standmanager aan die dit soort zaken in de gaten houdt en drukte in goede banen kan leiden." 

Trends

De trends die Coppens verwacht tegen te komen zijn onder meer digitalisering, servitization en energie-efficiëntie. "Digitalisering heeft alles te maken met ‘smart'. De term die al een tijdje de ronde doet en veel belooft maar uiteindelijk alleen de beoogde voordelen kan opleveren als bedrijven in staat zijn op de juiste manier te digitaliseren. Vooral aan de praktische kant schort er hier bij veel bedrijven nog het nodige aan; dit betekent dat adviseurs en leveranciers van sensoren en bijbehorende software op dit vlak aan de bak kunnen. Wat kun en moet je digitaliseren en wat is je doelstelling? Wil je je productie verhogen, de uitval verkleinen, de kwaliteit verbeteren of wil je de data vooral gebruiken voor condition based of voorspellend onderhoud? Een ander punt is de overdraagbaarheid van data. Data verzamelen op één punt is een stap. Maar in welk format verstuur je ze naar een volgende afdeling, een toeleverancier of juist een klant? Het zou immers handig zijn wanneer de volgende schakel de data 1:1 kan inlezen en direct kan gebruiken en het niet nodig is om zaken over te typen of informatie plat te slaan. Tot slot hangt digitalisering ook direct samen met cybersecurity: hoe waarborg je deze? Allemaal vraagstukken waarop de antwoorden op de WoTS zijn te vinden." 

Het volledige interview is te lezen in Aandrijven en Besturen 4 - 2022

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (1)

30 november 2022 -
Engineering Event SAFETY

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden