Laatste nieuws:

, 11 december 2018 11:40

DENS ontwikkelt ‘mierenzuurmotor’ verder

Team FAST, het studententeam van de TU Eindhoven dat de afgelopen jaren onder meer heeft gewerkt aan een ‘mierenzuurmotor’ voor bussen, gaat verder als startup DENS. Mierenzuur wordt gesplitst in waterstof en CO2. Het waterstof wordt vervolgens gebruikt om elektriciteit op te wekken en een motor aan te drijven.

Tijn Swinkels, technisch manager van Team FAST, bij hun zelfgebouwde systeem in de trailer voor een bus. '
Tijn Swinkels, technisch manager van Team FAST, bij hun zelfgebouwde systeem in de trailer voor een bus.
1/1
Binnen DENS moet de technologie om elektriciteit op te wekken uit hydrozine (dat voor 99 procent bestaat uit duurzaam geproduceerd mierenzuur) commercieel verkrijgbaar worden gemaakt. De startup begint smet stationaire generatoren om deze vervolgens door te ontwikkelen voor mobiele toepassingen die gebruikt kunnen worden op bijvoorbeeld festivals, bouwplaatsen en uiteindelijk ook voor voertuigen.
In juni 2015 slaagden tien studenten van de Technische Universiteit Eindhoven met hun Honors-programma erin om een klein autootje op mierenzuur te laten rijden: de Pico. De ambitie gaat verder, want de technologie moest ook op grote schaal worden bewezen. Team FAST bouwde vervolgens de Junior, een op afstand bestuurbare raceauto van één meter lang die op mierenzuur kon rijden.

Bus

Na de onthulling van dit prototype kwam het team in contact met Menno Kleingeld van VDL ETS en ontstond het idee om een bus op mierenzuur te laten rijden. Ruim anderhalf jaar bouwde het team op de Automotive Campus in Helmond aan een systeem dat genoeg energie kon leveren. Dit resulteerde in een functioneel prototype. "Het systeem kan energie leveren en werkt als de bus stilstaat, maar we durven niet met zekerheid te zeggen dat rijdend, met alle trillingen die daarbij horen, ook alles blijft functioneren", aldus Tijn Swinkels, technisch manager van Team FAST.

VDL

Daarom is ervoor gekozen om het systeem niet rijdend te gaan testen. "Innovatie gaat met vallen en opstaan, soms lukt het meteen, vaker heb je meerdere pogingen nodig. De ambitie om een range extender voor een bus op hydrozine te ontwikkelen, bleek nog iets te hoog gegrepen", zegt Menno Kleingeld, directeur VDL Enabling Transport Solutions (VDL ETS). Team FAST geeft wel aan dat het systeem na verdere doorontwikkeling, in potentie wel rijdend toegepast kan gaan worden.

extender

Afgelopen juni zette het team samen het systeem in als duurzame energiegenerator voor de bouw, bij de aanleg van de N211 in Den Haag. "We hebben als studenten deze technologie in praktijk gebracht", zegt teammanager Max Aerts.

Commercieel maken

In de afgelopen drie jaar heeft Team FAST de technologie ruim 42.000 keer opgeschaald en hiermee de techniek van het lab naar de praktijk weten te brengen. De volgende stap is vanzelfsprekend het introduceren van het systeem in de markt. Daarom zal het studententeam doorgaan als startup genaamd ‘DENS' (afkorting van Dutch Energy Solutions) en hiermee de ‘mierenzuurmotor' commercieel maken.

 

Reacties (1)

Is-/wordt mierezuur, makkelijker te produceren en goedkoper dan H2 ?? Ik ben redelijk ervaren met H2 maar vind helaas geen aansluiting.(0653167340)

Bert van Herwaarden

17-12-2018 op 15:57

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 

Van onze partners meer (2)...

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

DIS Sensors

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (1)

29 januari 2019 - HBM Benelux in Waalwijk
HBM-seminar: praktische methodieken om meetonzekerheden te bepalen

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden