Laatste nieuws:

, 3 december 2018 10:11

‘Koudwatervrees overwinnen rondom 3D printen’

Als deelnemer aan het Multi-Material 3DP Fieldlab heeft PwC een marktconsultatie uitgevoerd onder bijna dertig bedrijven en organisaties. Waar zijn ze mee bezig op het gebied van 3D-printen, waar lopen ze tegenaan, wat valt er te leren van succesvolle bedrijven?

Net als andere nieuwe digitale technologieën gaat 3D-printen over veel meer dan techniek. '
Net als andere nieuwe digitale technologieën gaat 3D-printen over veel meer dan techniek.
1/1
Doel van het onderzoek is onder meer de adoptie van 3D-printen door de industrie te versnellen. Dat is nodig, zegt PwC's Wolter Kersbergen: "Bedrijven lijken last te hebben van koudwatervrees. We zien veel interesse in de technologie, maar te weinig uitgewerkte, concrete strategieën voor de invoering van 3D-printen." Om te bepalen of 3D-printen waardevol is voor een bedrijf, wat het goede moment is om in te stappen en om de businesscase op te stellen, is een veel breder perspectief nodig. Bedrijven moeten zich de vraag stellen waar 3D-printen waarde toe kan voegen in de keten. Vaak weten ze dit wel, maar doen er onvoldoende mee.

Van lab naar bestuurskamer

Net als andere nieuwe digitale technologieën gaat 3D-printen over veel meer dan techniek. 3D-printen moet de sprong van het lab naar de bestuurskamer maken. Het is nog te veel een thema voor techneuten en te weinig voor beslissers. Want hoe disruptief zal 3D-printen zijn en het businessmodel transformeren?

Belangrijkste barrières

Er zijn verschillende barrières waar bedrijven tegenaan lopen. Op de eerste plaats vinden zij het moeilijk een concrete businesscase op te stellen, inclusief planning en financiële onderbouwing, voor de invoering van 3D-printen. Daarnaast kan geen enkel bedrijf, hoe groot ook, in z'n eentje een hele waardeketen laten kantelen. Bij het invoeren van 3D-printen gaat het namelijk ook over samenwerking en allianties met ketenpartners. Ten slotte is er de vraag of de eigen organisatie beschikt over voldoende kennis en vaardigheden om de invoering van 3D-printen tot een succes te maken.

Toetsingsvragen 

Deze nieuwste PwC whitepaper over de ontwikkelingen in 3D-printing geeft naast inzichten uit de gesprekken, ook verschillende toetsingsvragen voor bedrijven en een stappenplan om de potentie van 3D-printen te verzilveren. Als inspiratie zijn vier best practices van bedrijven opgenomen die op dit moment al succesvol zijn.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 

Van onze partners meer (5)...

Rotero Holland bv

BEGE Aandrijftechniek BV

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

DIS Sensors

EUCHNER (Benelux) BV

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (1)

29 januari 2019 - HBM Benelux in Waalwijk
HBM-seminar: praktische methodieken om meetonzekerheden te bepalen

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden