Laatste nieuws:

, 7 juni 2018 14:30

Elektrisch vliegtuig met Siemens technologie neergestort in Hongarije

Een deels elektrisch aangedreven vliegtuig dat door Siemens in samenwerking met Airbus, de Hongaarse vliegtuigbouwer Magnus Aircraft en andere partners is ontwikkeld is op 31 mei verongelukt in Hongarije. Bij de crash kwamen twee mensen om het leven.

Magnus eFusion (beeld: Siemens)'
Magnus eFusion (beeld: Siemens)
1/1
Siemens werkt samen met Airbus, Magnus Aircraft en een aantal andere partners om elektrische aandrijftechniek voor de luchtvaartsector te ontwikkelen. Elektrische systemen van Siemens gaan de basis vormen voor deze aandrijfsystemen. Deze techniek wordt getest in de Magnus eFusion vliegtuigen, waarvan er op 31 mei één is verongelukt in Hongarije. 

Hybride aandrijftechniek

De Magnus eFusion is een hybride vliegtuig dat is voorzien van aandrijftechniek van Siemens. Het gaat hierbij om een Siemens SP55D elektrische motor en een FlyEco dieselmotor. Deze combinatie maakt het mogelijk met weinig geluidsproductie op te stijgen en te landen, terwijl tegelijkertijd het bereik van het vliegtuig wordt vergroot. 

In een reactie bevestigt Siemens dat het verongelukte vliegtuig één van de experimentele vliegtuigen met elektrische aandrijving was. Magnus Aircraft bevestigt dat de Magnus eFusion ten tijde van het ongeluk een proefvlucht maakte. Het vliegtuig steeg op 31 mei op van een vliegveld in de omgeving van de Hongaarse hoofdstad Budapest en stortte kort na het opstijgen neer. 

Oorzaak is onduidelijk

Het bedrijf wil geen uitspraken doen over de mogelijke oorzaak van de crash of de omstandigheden waaronder het ongeluk hebben plaatsgevonden. Siemens geeft aan nauw samen te werken met de autoriteiten om meer duidelijkheid te krijgen over de toedracht van het ongeluk. Zowel de Hongaarse politie, de Hongaarse luchtvaartautoriteiten als het Hongaarse Transportation Safety Bureau zijn bij het onderzoek betrokken. Een team van Siemens is voor het onderzoek afgereisd naar Hongarije.

Na de crash zijn de overige Magnus eFusion vliegtuigen stilgezet; de vliegtuigen zullen niet meer vliegen tot de oorzaak van de vliegtuigcrash is achterhaald.  

Reacties (1)

Ik vind het teleurstellend, dat bij een dergelijke R&D project niet meer word gedaan aan punt 1 het overleven bij calamiteiten levend weer op aarde en behoud overzicht van het materiaal. Is bij zoon relatief ligt vliegtuig mogelijk. zie het als bv. letterlijk een (airbac) Ik heb verschillende suggesties.

Harry H.J. van den Berg

08-06-2018 op 10:41

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 

Van onze partners meer (5)...

Rotero Holland bv

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

EUCHNER (Benelux) BV

BEGE Aandrijftechniek BV

DIS Sensors

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (3)

13 november 2018 - München
Electronica 2018
14 november 2018 - Zürich (Zwitserland)
Motor Summit 2018
28 november 2018 - De Reehorst in Ede
ATEX Event: mechanische apparatuur als potentiële ontstekingsbron

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden