GOUDA, 30 september 2008 12:06
‘Een duurzame samenleving is ondenkbaar zonder verpakken. Maar of we ons doel uiteindelijk bereiken zal afhangen van de samenwerking in de gehele voortbrengingsketen, van grondstofleverancier tot retailer en van merkartikelfabrikant tot recyclingonderneming. Wij blijven daarin voortrekker, door duurzame innovaties op basis van ketensamenwerking en creativiteit te stimuleren.’
Dit stelde NVC-directeur Michaël Nieuwesteeg in de openingslezing van de verpakkingsbeurs Macropak als onderdeel van de opening van De Industriële Week, op dinsdag 30 september 2008.
Verpakken is het tijdelijk toevoegen van een externe functie aan een product, om het product goed bij de eindgebruiker te krijgen en om het gebruik van het product door de burger mogelijk te maken.
Duurzaamheidsaspecten van verpakken zijn ondermeer het voorkómen van productverlies (Planet), het efficiënt vervoeren van het product (Planet) en het informeren van de consument-gebruiker (People). Verder moet er waarde toegevoegd worden, anders is verpakken in een markteconomie onmogelijk (Profit). De verpakking wordt na gebruik van het product per definitie ‘afval' (Planet). Maar afval is alleen maar afval als er verder niets meer mee wordt gedaan. Mede dankzij een stortverbod, vinden gebruikte verpakkingsmaterialen in Nederland altijd weer een nieuwe toepassing als nieuwe verpakking, nieuwe grondstoffen, compost of energiebron.
ab op X
Volg ab nu ook op X!
Onze accountnaam is: @aenb
Agenda meer (10)