Laatste nieuws:

23 april 2019 11:57

Autonoom docken van offshore gangways: minimaliseren van risico’s

Bosch Rexroth ontwikkelt en test momenteel nieuwe features als lasersystemen, camera’s en motion reference units die toekomstige offshore gangways en andere toepassingen veiliger en efficiënter moeten maken.

Verschillende camera’s en sensoren, gemonteerd op diverse plekken op een offshore gangway, dienen als ‘ogen’ voor de gangway om de precieze docking locatie vast te stellen.  '
Verschillende camera’s en sensoren, gemonteerd op diverse plekken op een offshore gangway, dienen als ‘ogen’ voor de gangway om de precieze docking locatie vast te stellen.
1/1
Meer over
Bedrijven
De nieuwe features zijn gericht op het minimaliseren van de mogelijke risico's die kunnen voorkomen bij het handmatig bedienen van offshore gangways. In nauwe samenwerking met specialisten van Bosch Corporate Research Center worden verschillende (add-on) systemen, berekenings- en verwerkingsmethoden en andere extra functies ontwikkeld en op zee getest.

"Deze features zijn gericht op het vergroten van de window of operation, dat wordt beperkt door de uitdagende weersomstandigheden op zee", aldus Maarten Kuijpers, hoofd van de afdeling projectengineering bij Bosch Rexroth. "De features ondersteunen ook toekomstige vereisten in andere toepassingen van bewegingscompensatie, zoals het aanlanden op zwevende windturbines of de overdracht van goederen en personen van schip naar schip."

Sensor fusing algoritmen 

Door het toepassen van radar-, LIDAR-, camera's en motion reference units voor het ophalen van gegevens, verbonden met softwaresystemen die gebruik maken van sensor fusing algoritmen en machine learning, zullen offshore gangways hun relatieve positie ten opzichte van de docking locatie zien en berekenen. Door deze input in te voeren in het besturingssysteem van een gangway, kunnen toekomstige offshore gangway-systemen geheel autonoom de juiste plek zoeken, benaderen en aanleggen, onder de meest extreme offshore-omstandigheden.

Testen

Door samen te werken met de verschillende afdelingen, kan Bosch Rexroth gebruik maken van de nieuwste technologische ontwikkelingen in sensoren en software. Voor het testen werkt het bedrijf echter ook samen met andere partijen. "We kunnen dit het best in een echte omgeving testen", vervolgt Kuijpers. "Om deze reden hebben we veel geluk dat Vroon ons deze mogelijkheid heeft geboden. Hun VOS Start, 's werelds eerste 'Walk-To-Work'-schip, heeft een next-generation Barge Master gangway aan boord, die speciaal voor deze gelegenheid is uitgerust met de vereiste camera's en sensoren en zodoende dient als de perfecte testopstelling."

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 

Van onze partners meer (3)...

DIS Sensors

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Rollon Lineairtechniek BV

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb