BERLIJN, 24 mei 2011 14:49
De Challenge Bibendum was een groot succes voor Nederland. Het waterstof raceteam van de TU Delft liet met een tijd van 31,3 seconden de Belgische rivalen achter zich. Ook braken de Nederlanders het baanrecord van Tempelhof Airport, de voormalige Duitse luchthaven waar het race-evenement van 19 tot en met 22 mei 2011 werd gehouden.
De milieuvriendelijke band voorkomt vervuiling en gezondheidsrisico's die veroorzaakt worden door afgifte van schadelijke deeltjes tijdens het racen. In tegenstelling tot normale banden bevat de 'groene' band, die in werkelijkheid grijs is, geen roet. Niet eerder is er op een dergelijke band geracet en de banden zijn dan ook speciaal door Maxxis voor het team geproduceerd. De techniek komt uit de medische wereld, waar al langer gebruik wordt gemaakt van roetvrije banden om geen strepen op de vloer te krijgen, bijvoorbeeld bij het verplaatsen van ziekenhuisbedden en rolstoelen. Nu is deze techniek ook geschikt gemaakt voor de veeleisende racerij.
Challenge Bibendum is een jaarlijks terugkerend evenement gericht op duurzame mobiliteit. Na het aandoen van verschillende werelddelen, was dit jaar Europa weer aan de beurt. Met gierende banden vermaakte Greenchoice Forze het publiek door meerdere malen per dag tegen de Belgen te racen. "Omdat de karts op waterstof rijden, is de enige uitstoot puur water" vertelt teamleider Wouter Krul, "en door de afwezigheid van een verbrandingsmotor hoor je slechts de gierende banden en het suizen van de wind."
De racekart van het team bevat een brandstofcel. Hier wordt waterstof samen met zuurstof omgezet in elektriciteit, met als enig bijproduct water. De elektriciteit wordt gebruikt om twee elektromotoren aan te drijven, die een topsnelheid van 120 km/u mogelijk maken en een versnelling van 0 tot 100 km/u in 5 seconden, dat is net zo snel als een Ferrari.
ab op X
Volg ab nu ook op X!
Onze accountnaam is: @aenb
Agenda meer (11)