SCHIPHOL, 20 oktober 2008 10:57
De Maintenance Unit Engine Services van KLM maakt sinds een half jaar gebruik van het softwarepakket Michelle om het veilig werken tijdens het onderhoud te faciliteren en te waarborgen.
Hans Feenstra, equipment engineer, heeft een kleine zevenhonderd arbeidsmiddelen in het pakket gedocumenteerd. Een goed bereikbare risicobeoordeling draagt ook bij aan de zichtbaarheid van veilig werken, zowel richting onderhoudsmonteurs als bij het management.
Op het immense Schiphol is alles in het groot. Zo ook het gebouw waar het onderhoud aan de straalmotoren plaatsvindt. Het onderhoud is nog net geen 24-uurs business. Zeven dagen per week werken er in een dag- en een avondploeg gemiddeld driehonderd tot vierhonderd man aan maintenance, revisie en repair van straalmotoren, zowel voor de eigen KLM-Air France vloot als voor derden. In totaal zijn er zeshonderd technici in dienst op de onderhoudslokatie in Schiphol.
Het onderhouden van een straalmotor is ondanks die enorme hoeveelheid personeel niet iets wat je in een paar dagen doet. Robert Langguth, equipment engineer vertelt wat er allemaal bij komt kijken: „Eerst worden de motoren van de vliegtuigen gedemonteerd en naar de hal getransporteerd. Vervolgens vindt een uitgebreide inspectie plaats om vast te stellen wat er precies moet gebeuren. Na demontage van de hele motor worden vervolgens de noodzakelijke werkzaamheden uitgevoerd op een modulaire basis, waarbij onderhoudsspecialisten op specifieke stations aan het werk zijn. En natuurlijk worden, na een uitgebreid testregime, de motoren weer in elkaar gezet." De gemiddelde onderhoudstijd voor een straalmotor ligt nu op zeventig dagen. Hans Feenstra, collega van Robert Langguth, vertelt dat in de komende jaren de gemiddelde onderhoudstijd tien dagen terug moet, naar zestig dagen. „Een forse stap, die we onder meer proberen te maken door een goed werkregime, waarbij het veilig werken met de machines een belangrijke rol speelt. Want onderschat niet alle potentiële gevaren. Natuurlijk ken je vast wel die spectaculaire plaatjes waarbij een man in een blauw pak onder een straalmotor staat die met een kraan in de lucht wordt gehouden. Dat soort situaties is qua veiligheid dubbel en dwars geborgd.
Lees het hele artikel in het vakblad a&b, nummer 10, 2008.
bron: a&b
ab op X
Volg ab nu ook op X!
Onze accountnaam is: @aenb
Agenda meer (11)