Laatste nieuws:

DELFT, 1 juni 2011 16:35

Op zoek naar betere robothanden

Er is een toenemende behoefte om robothanden toe te passen als vervanging van mensen in gevaarlijke, arbeidsintensieve of eentonige werkzaamheden. De huidige robothanden kunnen deze behoefte echter niet goed vervullen, want ze zijn duur, moeilijk aan te sturen en kwetsbaar door de vele motoren en sensoren. Promovendus Gert Kragten (TU Delft, dinsdag 28 juni) ging op zoek naar een oplossing.

'
1/1
Het doel is om eenvoudige, adaptieve handen te ontwikkelen die een grote variëteit aan voorwerpen kunnen pakken en vasthouden.Om deze eigenschappen te bereiken is het concept van onderactuatie toegepast (dat betekent dat er minder actuatoren zijn dan onafhankelijk bewegende vingers). Eerst zijn nieuwe maten gedefinieerd voor ondergeactueerde handen die kwantificeren welke set van voorwerpgroottes gepakt en vastgehouden kunnen worden. Vervolgens is een nieuwe methode ontwikkeld om de belangrijkste ontwerpparameters van ondergeactueerde handen te dimensioneren, zodanig dat de vingers de gewenste set van voorwerpen kunnen omsluiten en een stabiele greep kunnen realiseren.

De nieuwe prestatiematen en ontwerpmethode zijn toegepast op het ontwerp en de evaluatie van een nieuwe robothand die uit een minimum aantal motoren (d.i. één) en sensoren (d.i. nul) bestaat. Het nieuwe van deze hand is dat deze op mechanische wijze beslist om een voorwerp in een pincetgreep of omsluitende greep vast te houden. Geen sensoren, extra bedieningsmechanismen, motoren of aansturing zijn nodig om te schakelen tussen deze twee verschillende grijpconfiguraties. De conclusie is dat het principe van onderactuatie en de voorgestelde ontwerpmethode effectief zijn om adaptieve, robuuste en goedkope handen te maken die een grote hoeveelheid verschillende voorwerpen kunnen pakken en vasthouden.

Reacties (2)

Blijft een mooi vak toch!

r.kersten

07-06-2011 op 11:11

Er hoeft in principe alleen een servo gestuurde motor voor de pols te zijn. Voor de fingers kun je rubber vingers met perslucht kanaaltjes naar binnen laten scharnieren door de druk op te voeren en zodoende de grip te verstevigen.

F.L. Neijenhoff

07-06-2011 op 08:54

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (6)...

Bege Aandrijftechniek BV

EUCHNER (Benelux) BV

Rollon Lineairtechniek BV

Pilz Nederland

Rotero Holland bv

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (25)

30 mei 2017 - Utrecht - Jaarbeurs
Electronics & Applications
30 mei 2017 - Neurenberg - Messezentrum
Sensor+Test 2017
31 mei 2017 - Veldhoven - Koningshof
Materials 2017
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Electric & Hybrid Marine World Expo
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Marine Maintenance World Expo en Conferentie
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Autonomous Ship Technology Symposium
7 juni 2017 - Helmond, Automotive Campus
Automotive Congress 2017
13 juni 2017 - 's-Hertogenbosch
ATEX & Process Safety congres 2017

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden