Vier Lean & Green-sterren voor Rittal

Rittal heeft in één keer vier sterren behaalt in het Lean & Green-traject. Het bedrijf verdiende de hoge certificering omdat het 60 procent minder CO₂ uitstootte in 2023. Het Lean & Green-traject helpt logistieke bedrijven hun CO₂-uitstoot te verminderen.

“Anderhalf jaar geleden zijn we gestart met de vraag hoe we duurzamer konden opereren, vooral in onze logistiek’’, legt Martijn Hengeveld uit, maanager Operations bij Rittal. ‘’In samenwerking met onze partner Melis Logistics ontwikkelden we een plan om direct voor het maximale te gaan: vier sterren.”

Concrete maatregelen

“De grootste uitdaging was het stroomlijnen van onze datakwaliteit, maar ook alle betrokken partijen op één lijn brengen”, zegt Hengeveld. “We hebben veel tijd geïnvesteerd in de BigMile tool voor data-analyse.”

De kern van dit grote succes? Rittal schakelde over op HVO 100-brandstof voor alle vaste wagens van Melis Logistics die voor hen rijden. Deze bio-diesel zorgt voor een CO₂-reductie van tot wel 90 procent. “Daarnaast experimenteren we met elektrische vrachtwagens, zo heb je 100 procent CO₂-reductie. Ook vaste leverdagen met onze klanten verlagen onze CO₂-uitstoot. We verkennen alle mogelijkheden om dit nog verder uit te breiden”, vertelt Hengeveld.

In gesprek

“Door in gesprek te gaan met onze logistieke partner en gezamenlijk stappen te zetten, hebben we dit succes kunnen behalen,” zegt Hengeveld. “Het is een win-win situatie: voor ons, voor Melis Logistics en voor onze klanten.”

Zijn advies voor bedrijven die ook aan de slag willen: ‘’Begin, streef naar het maximaal haalbare met jouw budgetten en leer van hetgeen waar je tegenaan loopt. Zolang je maar blijft communiceren met alle betrokken partijen.’’

Blijvende focus

Rittal blijft zich inzetten voor verdere verduurzaming. Plannen zijn in de maak om nog meer vaste elektrische voertuigen in te zetten. Ook wil Rittal met zo veel mogelijk klanten vaste leverdagen afspreken. Dat helpt om zowel kosten als CO₂-uitstoot verder te laten dalen. “We vinden het belangrijk om ook onze klanten meer inzicht te geven in hun eigen CO₂-uitstoot. Zo hopen we hen te motiveren om samen met ons duurzame stappen te zetten”, aldus Hengeveld.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *