42 SensorBolts van Fischer houden het helikopterdek van het offshore DolWin alpha-platform in de gaten – of beter gezegd: de toestand van verschillende bevestigingen van het helikopterdek. Het gaat om een duurtest met uiteindelijk doel het onderhoud te optimaliseren.
De rvs M16-‘sensorbouten’ op de flensplaten van het helikopterdek hebben een SensorNode, die de gegevens van de SensorBolt veilig doorstuurt naar de bijbehorende gateway. Vanaf daar worden de meetwaarden end-to-end versleuteld in een cloudopslagsysteem en beschikbaar gemaakt via een aangepast dashboard. De flensplaten zijn bevestigd aan aluminium profielen van de dekconstructie, die is opgebouwd uit gewalste stalen en aluminium profielen en boutverbindingen. De verdeling van de SensorBolts is gebaseerd op de constructiegegevens van het helikopterdek
“Het doel van de proefinstallatie van onze SensorBolts op het helikopterdek van het DolWin alpha-converterplatform is het langdurig testen van de producten onder maritieme omstandigheden”, zegt Dr. Daniel Rill, productmanager Construction Monitoring bij Fischer. “Met dit project willen we de geschiktheid van onze SensorBolts en SensorNodes voor langdurige bewaking op afstand van rvs bouten bewijzen en de benodigde data verzamelen.”
Tijd en geld
“Als ons Construction Monitoring System als aanvulling op of zelfs ter vervanging van conventionele onderhoudsprocedures kan worden ingezet, zal de onderhoudsinspanning in de toekomst enorm afnemen”, benadrukt Matthias Schneider, directeur Digital Services and IT bij Fischer. “De directe bewaking van de voorspanning met behulp van sensortechnologie maakt grote tijd- en kostenbesparingen mogelijk. In het algemeen kan dit de efficiëntie van het onderhoud en de bediening van het systeem sterk verhogen, de veiligheid verhogen, de stilstandtijd verminderen en de levensduur verlengen.”
Strikte onderhoudscyclus
Het helikopterdek op het bovenste niveau van het DolWin alpha-converterplatform op 57 meter hoogte is onderhevig aan een strikte en kostbare onderhoudscyclus. Normaal gesproken vereist de verplichte inspectie het overbrengen van personeel naar de afgelegen locatie van het platform en handmatige arbeid om de bevestigingen regelmatig te controleren. Door gebruik te maken van bevestigingen met de sensorbouten streeft TenneT naar efficiënter onderhoud zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid.
Platform
Het converterplatform maakt deel uit van de DolWin1-hoogspanningsgelijkstroomverbinding met een lengte van 165 km en een capaciteit van maximaal 800 MW. Het omvormerplatform zet de de windenergie die wordt opgewekt door de windparken Borkum, Borkum II en Borkum Riffgrund 1 om naar gelijkstroom. De elektriciteit wordt dan via een onderzeese kabel naar het vasteland getransporteerd. Daar gat het met een ondergrondse kabel naar het converterstation op land om weer te worden omgezet in draaistroom voor het extra hoogspanningsnet van TenneT ingaat.