Met een driesporenbeleid wil Schaeffler de langetermijngroei en het concurrentievermogen veiligstellen. Helaas gaat dat wel ten koste van netto ongeveer 3700 banen in Europa. Ongeveer 2800 van die banen gaan verloren in Duitsland.
De klappen in Duitsland vallen op ongeveer 10 locaties. Ook op vijf andere locaties in Europa gaan banen verloren. Twee locaties gaan helemaal dicht. Voor het einde van het jaar wordt bekendgemaakt welke dat zijn. Schaeffler wil deze maatregelen grotendeels in de periode 2025 tot en met 2027 ten uitvoer brengen. Grotendeels via natuurlijk verloop, vrijwillig vertrek en deeltijd-vroegpensioen wil het bedrijf het aantal banen terugbrengen volgens het akkoord dat door werkgevers in 2018 met vakbond IG Metall is afgesloten.
Herschikking Bearings & Industrial Solutions
Bearings & Industrial Solutions zag in de eerste maanden van dit jaar de omzet met 5,6 procent teruglopen van 5,270 miljard naar 4,976 miljard euro. De afgelopen maanden zijn geaccumuleerde overuren al teruggebracht, is gebruikgemaakt van afvloeiingsregelingen en is bij bepaalde afdelingen het aantal werkuren vermindert. Maar genoeg is dat allemaal niet. Daarom wordt in de fabrieken in Schweinfurt de capaciteit verder aangepast aan de afgenomen vraag en wordt productie verplaatst. Ook verdwijnen er banen.
In de hoofdvestiging van Bearings & Industrial Solutions in Schweinfurt worden de productie en het personeel van de vestiging van voormalige Ewellix-productie van 5 km verderop geconcentreerd. Buiten Europe gaat de voormalige Taiwanese vestiging van Ewellix dicht. De lineaire activiteiten van de Bearings & Industrial Solutions-vestiging in Homburg worden eveneens verplaatst.
In Hameln stopt Schaeffler met de activiteiten van het in 2022 overgenomen bedrijf Melior Motion GmbH beëindigen. Voor de fabriek, gespecialiseerd in de productie van planetaire tandwielkasten voor industriële robots, wordt een koper gezocht. In Steinhagen gaat Schaeffler met de betrokken werknemersvertegenwoordigers kijken naar opties voor de toekomst. Hier worden gewrichtslagers voor diverse industriële toepassingen geproduceerd.
Fusie-synergie en e-mobiliteit
Een tweede spoor dat Schaeffler noemt voor de toekomst zijn de synergetische voordelen die moeten komen uit in oktober afgeronde fusie met de Vitesco Technologies Group AG (“Vitesco”). Maar ook hier valt een personelsinkrimping niet te vermijden.
Het derde spoor is de transformatie van de divisies Powertrain & Chassis enE-Mobility divisie. Maatregelen daar hebben te maken met de veranderingen in de toelevering voor de auto-industrie. Enerzijds gaat het om ene verminderde vraag naar technologie voor verbrandingsmotoren als de krimp van de markt voor elektrische aandrijvingen.
Potentiële besparingen
De structurele maatregelen zouden vanaf 2029 290 miljoen euro per jaar kunnen opleveren, tegen eenmalige kosten van 580 miljoen euro. Ongeveer 75 miljoen euro komen uit de kostensynergie door de fusie met Vitesco als deel van de 600 miljoen euro per jaar die de aankondiging van de fusie werd genoemd.