Repartly repareert kapotte printplaten afkomstig uit huishoudelijke apparatuur. Loont dat dan? Wel als je veel van het werk laat uitvoeren door drie GoFa-cobots van ABB. Kost dat dan niet een hoop geld? De start-up uit het Duitse Gütersloh houdt het ook financieel ‘lean’ dankzij Robotics as a Service.
“We zijn begonnen met elektronica voor wasmachines”, vertelt zegt Lennart Osthoff, ceo en oprichter van Repartly. Met hun duurzame bedrijfsmodel streeft Repartly naar een verschuiving van een wegwerpmaatschappij naar een meer circulaire economie. “Hoe langer een apparaat wordt gebruikt, hoe beter de ecologische voetafdruk. Met andere woorden, repareren bespaart een aanzienlijke hoeveelheid geld, grondstoffen en uitstoot.”

Inmiddels repareren ze in Gütersloh ook de elektronica van drogers, vaatwassers, ovens, inductiekookplaten, magnetrons, koelkasten en high-end keukenmachines. In totaal kun je voor meer dan 100.000 modellen en types huishoudelijke apparaten van pakweg 30 merken bij Repartly terecht – ook voor mechanische onderdelen trouwens.
Dezelfde dag
Via de Repartly-website wordt online het defect vastgesteld. Ze kunnen je in contact brengen met een lokale reparateur, maar je kunt de printplaat ook opsturen. “Wanneer we de elektronica ontvangen, repareren we deze nog dezelfde dag en sturen we deze in volledig functionele staat terug naar de klant, waarbij we een vooraf overeengekomen vaste prijs in rekening brengen”, aldus Osthoff. Als blijkt dat de elektronica niet meer te repareren is, ontvangt de klant direct een e-mail met een aanbieding voor een gereviseerd reserveonderdeel.

Robotics als een service ( RaaS)
Met een team van vijf repareert Repartly momenteel elke maand een toenemende hoeveelheid elektronica uit heel Europa. Hoe garandeer je dan die reparatie op dezelfde dag als het ordervolume toenemen? Automatiseren is het antwoord – met de hulp van drie GoFa-cobots van ABB via een maandelijks leasemodel. Dit RaaS-model (Robotics as a Service) sluit aan op de principes van de circulaire economie Je krijgt toegang tot robotautomatisering wanneer dat nodig is. Heb je er geen werk meer voor dan kun je ze weer teruggeven en ABB zet ze weer ergens anders in.
“Als start-up heeft het Robotics as a Service-model van ABB ons onmiddellijk overtuigd, de kapitaaluitgaven zijn minimaal. De technologie van ABB biedt ons maximale flexibiliteit, zodat we nieuwe ideeën kunnen evalueren in de markt voor gebruikte en gereviseerde elektronica en ons proof-of-concept lean kunnen houden”, aldus Osthoff.
Sorteren
Het team van Repartly gebruikt cobots voor monotone taken zoals het sorteren van binnengekomen elektronica. De printplaten ondergaan een automatische visuele inspectie op afwijkingen en onherstelbare schade. Op basis van een kleurcodesysteem sorteren de cobots de elektronica in drie categorieën: wachten op feedback van de klant, handmatige werkplaats voor complexe reparaties of geautomatiseerd reparatiestation voor routinematige opknapbeurten.
Solderen
De andere twee GoFa-cobots in het geautomatiseerde soldeerstation van Repartly zorgen voor het verwijderen van defecte componenten en het plaatsen en solderen van nieuwe. Dit proces is weliswaar eenvoudig, maar complex vanwege het variërende gedrag van elektronica op basis van hun leeftijd. Oververhitting van de printplaat kan schade veroorzaken, waardoor uitgebreide tests nodig zijn om de juiste waarden en bewegingen voor de cobots te bepalen.
“Een enorm voordeel is de gebruiksvriendelijke software die ABB levert voor het programmeren van de cobots. Met de intuïtieve ‘lead-through’- programmering van de ABB cobots konden de complexe bewegingen die nodig zijn voor het solderen met gemak worden geïmplementeerd‘,’ benadrukt Fabian Wiesing, technisch manager bij Repartly.
Het ‘end-of-arm’ ecosysteem MATCH, stelt Repartly in staat stelt om flexibel plug&play verschillende grijpers van derden te integreren. MATCH is bedacht door Zimmer Group en Schmalz en partner in het Robotics Ecosystem-programma van ABB. De oplossing is compatibel met alle gangbare lichtgewicht cobots en conventionele zesassige robots op de markt.
Reparatietijd gehalveerd
Voor het geautomatiseerde reparatiestation is al een patentaanvraag ingediend. De automatisering van het proces maakt het bedrijfsmodel schaalbaar. Bovendien de jarenlange technische kennis van de werknemers geïntegreerd in de reparatie- en renovatieactiviteiten van de cobots. De GoFa-cobots hebben een snelheid van 2,2 m/s. “De GoFa-cobots kunnen de repetitieve reparatieprocessen snel, nauwkeurig en met een constant hoge kwaliteit uitvoeren”, aldus Fabian Wiesing. Dit is een belangrijk voordeel, vooral als het gaat om het opknappen van enorme aantallen afgedankte elektronica van hetzelfde type dat Repartly ontvangt van verschillende recyclingbedrijven.
Gemiddeld duurt het handmatig opknappen van een printplaat 20 minuten. “Hoewel ons project met de drie GoFa-cobots zich nog in een soort prototypefase bevindt, konden we de verwerkingstijd direct met de helft verkorten”, vat Osthoff het positieve resultaat samen. De gewonnen tijd kan nu door het team worden gebruikt voor uitdagendere reparaties en om het bedrijf uit te breiden naar andere industriële sectoren. Het portfolio is al uitgebreid met de elektronica van fotovoltaïsche systemen, warmtepompen, garagedeuraandrijvingen en tv-toestellen.