‘Nederland koploper AI-complementaire banen’

Veel Nederlandse banen worden blootgesteld aan kunstmatige intelligentie (AI), maar dat betekent niet automatisch dat ze verdwijnen. Integendeel: een groot deel van de functies in Nederland blijkt juist complementair aan AI.

Dat laat Samantha Reilly, sectorspecialist ICT-TMT & duurzame energie bij ING Sector Banking, weten in reactie op een onderzoek van kredietverzekeraar Allianz Trade. Het rapport stelt dat door de opkomst van zelfsturende AI (Agentic AI) binnen vijf jaar 60 procent van de banen van hogeropgeleiden in Nederland geheel of gedeeltelijk op de tocht komen te staan.

Nuancering

Nederland is goed gepositioneerd om van AI te profiteren, mits bedrijven nu investeren in adoptie en integratie van deze technologie. Uit onderzoek van ING Research blijkt dat 43 procent van de Nederlandse banen complementair is aan AI, het hoogste percentage in Europa. Dat betekent dat AI in Nederland vooral ondersteunend werkt, wat kan leiden tot hogere productiviteit in plaats van baanverlies. Allianz Trade komt tot een soortgelijke conclusie: zes op de tien banen bevatten taken die gevoelig zijn voor automatisering, maar dat betekent niet dat zes op de tien hoogopgeleiden hun baan verliezen. Beide onderzoeken benadrukken dat AI vooral kansen biedt wanneer mens en technologie samenwerken.

Twee factoren

De mate waarin beroepen vatbaar zijn voor AI hangt af van twee factoren: blootstelling en complementariteit. Blootstelling geeft aan in hoeverre taken door AI beïnvloed kunnen worden. Complementariteit duidt op de mate waarin AI het werk ondersteunt. In Nederland ligt het percentage complementaire banen volgens ING Research op 43 procent, hoger dan in België, Frankrijk (39 procent) en Duitsland (35 procent).

Investeren in kennis en visie

Nederland heeft een sterke uitgangspositie in het AI-tijdperk. Door te focussen op samenwerking tussen mens en technologie, kan AI bijdragen aan een productieve en toekomstbestendige arbeidsmarkt. Bedrijven hebben hierin een belangrijke rol. Ze doen er goed aan te investeren in kennis, vaardigheden en een heldere visie te formuleren over hoe AI hun bedrijf en processen verandert.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *