Op 1 juli 2025 viert KTR Benelux het 25-jarig jubileum. Exact een kwart eeuw eerder begon managing director Hans Hagedoorn KTR Nederland B.V. in Hengelo. Zonder opslagruimte of personeel – met verkoop en advies van de producten van fabrikant KTR Systems GmbH uit Rheine (D).

“Na mijn jaren bij Morskate Aandrijvingen B.V. merkte ik dat klanten in Nederland echt zaten te wachten op rechtstreeks contact met een fabrikant van kwaliteitsproducten mét uitgebreide knowhow”, vertelt Hagedoorn. “Gewoon nuchter en enthousiast beginnen vanuit een persoonlijke aanpak, met durf en de focus op het leveren van topkwaliteit – dat was hoe alles begon. Met de komst in de begintijd van Rob Groothuis en Rob Peper werd mij gelijk duidelijk dat KTR Nederland een succes zou worden.”
Gestage groei
Nu, 25 jaar later, is het bedrijf met negen medewerkers uitgegroeid tot dienstverlener voor veel verschillende branches. Denk aan onder andere windenergie, bouwmachines, landbouwtechniek, pompen en compressoren, automatisering, hydrauliek en aandrijftechniek in het algemeen. Van een kantoortje op de tweede verdieping in Hengelo is KTR Benelux gestaag doorgegroeid, Sinds 2016 wordt gewerkt vanuit een eigen pand aan de Oosterveldsingel 3 in Hengelo. Het pand heeft alle ruimte om nog verder door te kunnen groeien en bouwen. Klanten in België en Luxemburg kunnen terecht bij de Belgische collega Peter Bux, die vanuit België werkt.
‘Sleutel tot ons succes’
“De continue innovatie van KTR producten in combinatie met ons gezellige en trouwe team dat voor elkaar door het vuur gaat, is de sleutel tot ons succes”, licht Hagedoorn toe. “Het is uiteraard ook in onze branche van groot belang om je als organisatie te blijven ontwikkelen. Naast het optimaliseren van onze dienstverlening, houden we altijd onze ogen open voor nieuwe kansen en klanten. In de beginperiode kende niemand KTR maar kende iedereen wél de ROTEX koppeling. In de afgelopen 25 jaar zijn er vele KTR innovaties geweest en besteden we ook veel aandacht aan onze online presence. Maar dat is logisch.”
Mooie toekomst
Voor KTR Benelux was de coronaperiode extra bijzonder. Het bedrijf groeide als kool, mede omdat veel opdrachtgevers producten op voorraad wilden hebben liggen – uiteraard om de eigen productie en werkzaamheden te kunnen blijven garanderen naar hun klanten. “De leveringen stonden toen zwaar onder druk maar ook toen hebben we met regelmatig persoonlijk overleg de basis gelegd voor loyale samenwerkingen. Zo werken we bijvoorbeeld nog steeds werken samen met klanten van het eerste uur. Daar zijn we met recht trots op”, vertelt Hagedoorn. Hagedoorn: “Voor nu blijven we ons richten op onze klanten zodat zij de beste oplossingen en ondersteuning krijgen en vertrouwen we op de mooie toekomst die voor ons ligt.”