In mei alweer – AB mist ook wel eens wat – heeft AeroDelft hun elektrische vliegtuigaandrijving getest. Met succes. En daarmee zijn zij het eerste studententeam in de wereld, volgens het bericht van de TUDelft, dat een elektrisch aandrijfsysteem voor vliegtuigen heeft ontworpen, gebouwd en getest met vloeibare waterstof als energiebron.

De test is uitgevoerd op testlocatie voor vloeibare waterstof van TNO in Ypenburg (Den Haag). Met de test wil Aerodelft bewijzen dat vloeibare waterstof een haalbaar en duurzaam alternatief is voor reguliere vliegtuigbrandstof.
Project Phoenix
Sinds 2018 werkt AeroDelft al aan Project Phoenix: de ontwikkeling van een elektrisch vliegtuig met piloot op vloeibare waterstof. Dat doen ze met de onbemande Prototype Phoenix en de Full-Scale Phoenix. Momenteel wordt het aandrijfsysteem op ware schaal getest met gasvormige waterstof. Parallel zijn ze bezig met tests op vloeibare waterstof met het verkleinde prototype. Het team wil in 2026 vliegen met de bemande Full-Scale Phoenix – op vloeibare waterstof.

-253 °C
Vloeibare waterstof als brandstof voor de luchtvaart is niet zonder uitdaging. Het moet worden opgeslagen bij -253 °C en daarna weer opgewarmd tot kamertemperatuur. Een brandstofcel wekt uiteindelijk de elektriciteit opgewekt. In samenwerking met Cryoworld hebben de studenten daarom een vacuümgeïsoleerde tank en een op maat gemaakte elektrische warmtewisselaar ontwikkeld, die overweg kan met een temperatuurverschil van 300 °C. Het hele systeem – met de nodige ingebouwde veiligheidsvoorzieningen – is geïntegreerd in samenwerking met TNO en Air Products, dat de vloeibare waterstof levert. Voor de test met vloeibare waterstof is het systeem eerst uitvoerig getest met vloeibare stikstof, gasvormige helium en gasvormige waterstof.