“De eisen aan machines worden steeds hoger en dus ook de eisen aan de subassemblies. Als je 20 jaar geleden of misschien wel 10 jaar geleden had gezegd “Over 10 jaar heb je een cleanroom”, dan had ik gezegd “Er zijn er genoeg buitenshuis die dat kunnen. Waarom moeten we dat zelf doen?”, vertelt Richard Eshuis, operationeel directeur bij LM Systems. De uitkomst laat zich raden.

In vestigingsplaats Veenendaal beschikt de specialist in lineaire geleidingen en aandrijvingen over een volwaardige en gevalideerde cleanroom, die inmiddels pakweg twee maanden in gebruik is. Maar het zijn niet alleen de toegenomen eisen van klanten die de ingebruikname van een eigen cleanroom rechtvaardigen.
“Het gaat gewoon om het hele logistieke verhaal en wij willen de flexibiliteit in eigen hand hebben”, stelt Eshuis. En geopolitiek gaat alles veel verder dan de export van hoogwaardige (chip)machines naar verschillende regionen in de wereld. Het is niet voor niks dat in Veenendaal LM Systems sowieso de geleidingen die de machinebouwers hier overwegend toepassen, op voorraad houdt.
In steen gehouwen
Die voorraad op peil houden betekent toch dat je onherroepelijk bij THK – het belangrijkste merk bij LM Systems – aan moet kloppen. Ook al streeft het Japanse concern naar productielocaties op alle continenten, niet alle geleidingen worden overal gemaakt. Ook LM Systems krijgt deels geleidingen geleverd uit Japan. Dat levertijden niet in steen gehouwen staan wordt niet alleen bepaald door een containerreus dwars in een kanaal – waarvan de naweeën nu nog steeds voelbaar zijn. Vraagt je klant uit bijvoorbeeld de semicon of medische hightech dan om geleidingen die voldoen aan Grade 2-
reinheidseisen, dan wil je ook op tijd kunnen leveren. LM Systems wil daarom de flexibiliteit hebben en houden om compleet in-huis aan die vraag te voldoen. Je wilt in voorkomende gevallen niet altijd een beroep moeten doen op een externe dienstverlener met zelf ook een overvolle agenda.
Bestaansrecht
Nu is het al zo dat zo’n 80 procent van de geleidingen die vanuit Veenendaal hun weg naar de afnemers vinden, nauwkeurig zijn aangepast volgens klantspecificatie. Denk bijvoorbeeld aan het wisselen van kogels van een loopwagen – op de micrometer én nog veel nauwkeuriger – om de voorspanning aan te passen aan de toepassing. Nu eisen steeds verder toenemen – en niet alleen in de bekende hightech-sectoren – zou dat percentage zo nog maar verder kunnen stijgen.
Deze ontwikkeling betekent dat ook steeds vaker een beroep wordt gedaan op de applicatiekennis van de ‘LM-ers’. Voor Eshuis komt dat zeker niet als een verrassing: “Dat wij toegevoegde waarde aan onze klanten leveren is ons bestaansrecht. We hebben het niet over een ‘commodity’ die iedereen kan leveren, en waarvan je maar moet hopen dat het werkt.”

Zin
Dat vraagt behalve vakkennis en creativiteit ook om capaciteit. Wie dat allemaal nu al in huis heeft, kan zo bij LM Systems terecht. “Een nieuwe collega die gevestigd in de grotere Brainport-regio is zeker welkom”, zegt Eshuis. Bovendien, ter ondersteuning van die nieuwe collega die met Brabantse flair en commercieel-technische ‘zin’ in de regio aan de slag kan, heeft hij ook de ruimte voor een technical sales consultant. Hij of zij kan de nieuwe kracht ‘in het veld’ vanuit Veenendaal ondersteunen. En zonder de druk nu al op te willen voeren, ook in het magazijn is best ruimte voor een nieuwe collega.
Hele trouwe club
Vanzelfsprekend kunnen de nieuwe collega’s ook bouwen op de unieke kennis en kunde die LM Systems zich eigen heeft gemaakt sinds de oprichting in 1994. ““We zijn eigenlijk een familie en zo voelt het ook wel. Iedere week verzorgen we een keer een lunch, zodat we allemaal – van magazijn en expeditie, de werkplaats en engineering – met elkaar aan tafel zitten. We hebben ook weinig verloop en dat is wel de kracht van onze onderneming. We hebben in de buitendienst mensen die meer dan 20 jaar bij ons werken. Maar die hebben we ook in de binnendienst en het magazijn. Het is een hele trouwe club”, vertelt Eshuis.
Opgeteld kom je met rond de 30 collega’s aan behoorlijk wat ervaring. “Als je kijkt naar de buitendienst hebben we 100 jaar ervaring die wij naar onze klanten brengen. En dat geldt ook voor onze binnendienst. Het is niet altijd ‘rocket science’ maar het kan wel. Die kennis en kunde kunnen we onze klanten aanbieden.”