Laatste themanieuws:

8 mei 2011 13:45

Nieuw medium: a&b tv

'
1/1
Een week na de beurs kwam, min of meer officieus, eindelijk het bezoekersaantal van de afgelopen Mocon in Den Bosch boven water. Waar de beursorganisatie tijdens de voorbereidingen met 2500 bezoekers nog mikte op een evenaring van de opkomst bij de vorige Bossche editie, dit jaar moesten we het met slechts 1600 bezoekers doen. Bijna Rotterdamse toestanden, en dan doel ik niet op mijn zieltogende cluppie, maar op de eenmalige Mocon, al weer enkele jaren geleden, op enkele kilometers afstand van de Kuip, in Ahoy.

Oorzaken voor dit toch wel teleurstellende aantal van notabene de jubileumeditie moeten niet worden gezocht bij de beursorganisatie, maar vooral in de bezoekersmarkt van professionele, vaak internationaal georiënteerde engineers die alle technische mogelijkheden benutten om aan hun informatie en contacten te komen. Want dezelfde Easyfairs had een maandje eerder in datzelfde Den Bosch in diezelfde Brabanthallen met de EmPack een uiterst succesvolle beurs voor verpakkingstechnologen, en ook internationaal gezien timmert deze beursorganisatie flink aan de weg.

Een veeleisende doelgroep dus, die je niet meer een-twee-drie strikt met iets wat jarenlang wel goed werkte. We houden binnen de uitgeverij natuurlijk zelf ook flink de vinger aan de pols als het aankomt op het dynamische informatiegedrag van onze doelgroep. Als één van de eerste uitgeverijen begonnen we - bijna voor de uitvinding van het world wide web - met de website www.engineersonline.nl, die nog steeds meer bezoekers en pageviews trekt. En hetzelfde succesverhaal gaat op voor ons eigen hoekje op het web, www.aandrijvenenbesturen.nl.

Maar ook daar kun je niet stilzitten. Continu moet je nieuwe dingen verzinnen om de bezoekers te blijven trekken. Je moet ze prikkelen om langs te komen, uitdagen om nog een tijdje rond te blijven neuzen en het zo aantrekkelijk maken dat ze de volgende keer weer op bezoek komen. Nieuws is daarin een belangrijke factor, maar ook de ‘persoonlijke' factor. Eigenlijk waarvoor je naar een beurs gaat: mensen ontmoeten en nieuwtjes uitwisselen.

En daarvoor ga ik, als hoofdredacteur, ook altijd naar een beurs. En waar ik al die ontmoetingen aanvankelijk voor mij zelf hield om er in de loop van de tijd mijn voordeel mee te doen in de vorm van allerlei artikelen voor a&b, heb ik -mede door die innovatiedrang van onze websites- die contacten in de vorm van korte filmpjes op het web laten zetten. En de marketeers hebben er zelfs een nieuw medium van gemaakt: a&b tv.

Dat filmen leverde voor mij een heel andere manier van werken op dan normaal: intensiever, persoonlijker en directer. Alles is ongepolijst opgenomen, zonder noemenswaardige nabewerking. Heel anders dus dan bij artikelen en berichten waar menig slijpsteen aan te pas komt.

Ik nodig u hierbij uit om er eens een kijkje te gaan nemen via www.aandrijvenenbesturen.nl en ben benieuwd naar uw ervaringen.

Richard Bezemer

 

Nieuwsbrief

De gratis ab e-nieuwsbrief verschijnt eenmaal per week. Meld u aan en blijf op de hoogte van het laatste nieuws uit de Motion & Control branche.

 

Meld u nu aan!AB nieuwsbrief