Verschillende mondiale ontwikkelingen maakten de afgelopen jaren dat mensen op zoek gingen naar praktisch toepasbare bespaartips om rond te komen aan het eind van de maand. Zo stegen enkele jaren terug de energieprijzen plots op hoog tempo, wat leidde tot energiearmoede in de samenleving. Eerder dit jaar verscheen een rapport over het aantal banen dat mogelijk verdwijnt bij een verdere automatisering binnen organisaties.

Een ontwikkeling die eveneens voor geldzorgen kan zorgen onder het personeel van bedrijven. Zij zien dat computersystemen hun werk in de toekomst mogelijk overnemen. Niet alleen in de techniek, maar bijvoorbeeld ook op de financiële afdeling of bij de personeelsadministratie. Met de toepassing van kunstmatige intelligentie en robotisering is er veel mogelijk voor ondernemers. Is er voor medewerkers reden tot zorg, of zal het wegvallen van deze banen in de praktijk meevallen? In dit artikel lees je er meer over.
Geld besparen door processen te automatiseren
Geld besparen om aan het eind van de maand rond te komen is niet alleen interessant voor particuliere huishoudens. Ook bedrijven doen er alles aan om de kosten te drukken. Het toepassen van verschillende vormen van automatisering is daar onderdeel van. Er kan niet alleen meer geproduceerd worden in dezelfde tijd, ook de foutmarge en daarmee de concentratie restafval nemen hiermee af. Het maakt automatisering niet alleen vanuit een financieel oogpunt interessant; het past ook bij de duurzame manier van ondernemen die veel bedrijven tegenwoordig nastreven.
Uit een eerder gepubliceerd onderzoek van Distrelec blijkt dat met de continuering van deze automatisering mogelijk 30.000 banen verloren gaan tegen 2030. Nederland is hiermee overigens geen koploper op Europees niveau. In Duitsland en Frankrijk ligt het aantal verdwijnende banen rond 2030 twee keer zo hoog, in Spanje gaat het om zo’n 42.000 banen.
Vergrijzing biedt perspectief voor medewerkers met verdwijnende functie
Dat er duizenden banen verdwijnen als gevolg van de automatisering en digitalisering van processen, betekent niet dat de werkloosheid per definitie sterk zal toenemen. Medewerkers kunnen zich laten omscholen om een andere functie binnen de organisatie in te vullen op het moment dat hun huidige baan wordt overgenomen door een geautomatiseerd systeem. Zij worden hierbij geholpen door een andere ontwikkeling binnen de samenleving: de vergrijzing. De verwachting is dat er de komende tien jaar een grote groep ouderen uitstroomt, als gevolg waarvan er tal van banen beschikbaar komen binnen verschillende sectoren.
Daar komt nog bij dat ook de huidige arbeidsmarkt al zeer krap is. Onder meer in het onderwijs, de zorg en de techniek blijft het voor organisaties uitdagend om vacatures ingevuld te krijgen.
Samenwerken in plaats van vervangen bij robotisering
Een ander aspect dat personeel gerust kan stellen, is het feit dat robotisering een functie niet volledig hoeft te vervangen. Er zijn tal van kansen om bestaande medewerkers samen te laten werken met een robot. Immers, in het klantcontact wordt persoonlijk contact nog altijd zeer op prijs gesteld. De chatbots die tegenwoordig veel worden aangeboden in onder meer webshops vallen lang niet bij iedere consument in de smaak. Zij willen een medewerker spreken om een probleem of vraag voor te leggen.
Het samenspel tussen robotisering en een veranderende inzet van medewerkers maakt dat bedrijven hun productiviteit kunnen verbeteren. Dit komt het bedrijfsresultaat ten goede, zonder dat er tal van collega’s ontslagen worden. Blijkt dat laatste toch niet mogelijk te zijn, dan kan bestaand personeel in tal van andere sectoren aan de slag gaan als gevolg van de vergrijzing en bestaande personeelstekorten. Reden tot grote zorg is er om deze redenen op dit moment niet voor medewerkers.