Geleidende borstelring verbetert levensduur aandrijflijn EV’s
SKF heeft een geleidende borstelring ontwikkeld voor een betrouwbare elektrische verbinding tussen de rotoras en behuizing in een elektrische aandrijflijn. De verwachte levensduur van de eAxle in het elektrische voertuig (EV). Gebruik je de ring in combinatie met hybride keramische kogellagers van de Zweden, dan helpt dat ‘micro-pitting’ als gevolg van parasitaire stroomeffecten voorkomen.
De geleidende borstelring (links) het in combinatie met hybride keramische kogellagers helpt ‘micro-pitting’ in elektrische assen voor elektrische voertuigen voorkomen.
De nieuwe component gebruikt zuivere koolstofvezelborstels voor een lange levensduur en voorspelbare en stabiele elektrische prestaties met lage roterende wrijving. De ring is verkrijgbaar in verschillende configuraties voor natte (met olie gesmeerde) en binnenkort ook voor droge (afgedichte) motorontwerpen.
Problemen met parasitaire stromen
De nieuwe generatie EV-aandrijflijnen bestaan uit motoren, overbrengingen en besturingselektronica in één compact pakket: de eAxle. Al die componenten bij elkaar in combinatie met hoge snelheden en voltages in een kleine ruimte kunnen tot ongewenste neveneffecten leiden.
Een belangrijke uitdaging zijn parasitaire stromen, die circuleren tussen statorwikkelingen en behuizing en/of geïnduceerd op de as en recirculerend door lagers en andere mechanische componenten. De elektrische ontlading die dat oplevert erodeert oppervlakken: micro-pitting. Dit leidt tot meer geluid en trillingen die kunnen leiden tot voortijdig falen in lagers en andere componenten. De geleidende borstelring helpt deze problemen op te lossen. Dit verhoogt de betrouwbaarheid en de verwachte levensduur van de aandrijfsystemen voor elektrische voertuigen.
Eenvoudige integratie
Dankzij het smalle profiel en het schaalbare ontwerp is de geleidende borstelring van
SKF eenvoudig te integreren in nieuwe of bestaande aandrijflijnen. In een typische toepassing wordt de ring aan één kant van de motor geïnstalleerd om voor aarding te zorgen. Aan de andere kant zorgt een SKF hybride lager voor een geïsoleerde verbinding.