Laatste nieuws:

, 6 maart 2024 11:15

Druk: VSE renoveert MARIN-sleepwagen in vacuümtank

VSE Industrial Automation heeft voor MARIN, het wereldwijd erkende onafhankelijke topinstituut voor maritiem onderzoek het maritieme onderzoeksinstituut, al voor de zesde keer een sleepwagen mogen renoveren. Ditmaal in een bijzondere omgeving: de vacuümtank van MARIN in Ede.

Het vacuümbassin bij MARIN in Ede met de gerenoveerde sleepwagen op de achtergrond.'
Het vacuümbassin bij MARIN in Ede met de gerenoveerde sleepwagen op de achtergrond.
1/1
In Ede verricht MARIN onderzoek naar cavitatie bij scheepsschroeven. Hierbij ontstaan luchtbellen op de schroefbladen, waarin een vacuüm heerst. Wanneer de luchtbellen imploderen kunnen ze de scheepsschroef letterlijk ‘opvreten' en het maakt vreselijk veel lawaai onder water en het veroorzaakt trillingen in het achterschip.
Om cavitatie te kunnen waarnemen, moet je de luchtdruk kunnen schalen. Hiervoor hebben de onderzoekers in Ede een bassin tot hun beschikking waar in 8 uur de luchtdruk kan worden verlaagd tot 30 millibar (30 hPa). In deze enorme bunker met 2 m dikke wanden bevindt zich een 220 m lang, 16 m breed waterbekken met een diepte van 8 m en een inhoud van ruim 30 miljoen liter. Het bassin is uitgerust met een microfoonstellage voor geluidsproeven en een installatie om golven op te wekken.

Sleepwagen

In de bunker bevindt zich een sleepwagen voor scheepsmodellen. De wagen weegt 90 t en heeft vier wielen die elk worden aangedreven door een motor van 120 kW. De sleepwagen had een nieuwe besturing en aandrijving nodig omdat de bestaande technologie het einde van haar levensduur had bereikt. ‘Spare-parts' waren niet meer verkrijgbaar. De keuze viel op een nieuwe SINAMICS S120-aandrijving en een SIMOTION-besturing.
"Voor de eerste ombouw in 2011 heeft Siemens ons doorverwezen naar VSE", zegt Jan de Boer, senior projectmanager maintenance, development & support bij MARIN. "Ze kwamen met een goed verhaal waar we geen gaten in konden schieten. Het klikte meteen." MARIN-engineer Peter Geurts vult aan: "Met VSE kunnen we direct de technische diepte ingaan. Ze zijn als Motion & Drives-partner van Siemens gespecialiseerd in SIMOTION en wij in alle zaken daaromheen. We vullen elkaar goed aan."
Lees meer over dit niet alledaagse project - zo zijn de oude besturingskasten blijven staan - in de nieuwe editie van Aandrijven&Besturen. Of lees hier direct verder.

ab op X

Volg ab nu ook op X!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (10)

14 mei 2024 - Antwerp Expo, Antwerpen (B)
Advanced Manufacturing
15 mei 2024 - Antwerp Expo, Antwerpen (B)
Advanced Engineering
15 mei 2024 - Brabanthallen, 's-Hertogenbosch
Food Tech Event
28 mei 2024 - 's-Hertogenbosch
Power Electronics & Energy Storage
5 juni 2024 - Brabanthallen, 's-Hertogenbosch
Vision, Robotics & Motion
10 juni 2024 - Franfurt Am Main (D)
ACHEMA
1 oktober 2024 - Evenementenhal Gorinchem
METAVAK
3 oktober 2024 - Kortrijk Expo, Kortrijk (B)
ABISS

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden