Laatste nieuws:

DELFT, 27 juni 2016 12:46

Mensaangedreven onderzeeër wint van Olympisch zwemmer

Het TU Delft studententeam Wasub racete woensdag 22 juni met hun zelf ontworpen en gebouwde mensaangedreven onderzeeër tegen Olympisch zwemmer Kyle Stolk. Het Wasub-team was de Olympisch zwemmer voor Nederland in Rio anderhalve seconde te snel af. In het Pieter van den Hoogenband Zwemstadion in Eindhoven won de machine het van de mens.

'
1/1

Het was een unieke training voor Kyle om te racen tegen een onderzeeër die twee maal zo snel kan als de zwemmer. Sander Leussink van het studententeam: "Erg tof dat de Wasub won, want halverwege de race verloren we ons luik, waardoor we veel weerstand hadden. Piloot Robin trapte hard door om in een tijd van 49.04 seconde de race te winnen." Kyle deed over de afstand van 100 meter 50.48 seconde. Kyle: "Ik dacht dat ik weggeblazen zou worden, maar dat viel gelukkig mee. Het is spannender geworden dan ik had verwacht." 

Toekomstige uitdaging

In juni 2015 heeft het Wasub-studententeam het wereldsnelheidsrecord voor mensaangedreven onderzeeërs gezet op 13,74 km/uur. Na de race tegen Stolk gaat het team van 11 tot 15 juli in Engeland de strijd aan tegen vergelijkbare teams van over de hele wereld tijdens de European International Submarine Races in Gosport. Daar zal de nieuwe onderzeeër niet alleen snel, maar ook zeer wendbaar moeten zijn. 

U-bocht

Tijdens de competitie in Engeland legt de onderzeeër een parcours af met een U-bocht en een slalom. Dit vergt bijzonder veel van de piloot in de boot, die tegelijk trapkracht levert en zich moet manoeuvreren door het bochtige parcours. Een uitdagende prestatie voor de piloot - in duikuitrusting in een met water gevulde onderzeeër - op 5 meter diepte. Omdat niet iedereen hiervoor geschikt is, zijn na een uitgebreide selectie twee piloten gekozen die erg sportief zijn en veel duikervaring hebben.

Innovatie

Om de piloot een zo snel mogelijke race te laten varen is de Wasub zowel van binnen als van buiten flink vernieuwd. De romp is volledig uitgevoerd in koolstof, wat zorgt voor een bijzonder sterke en lichte boot. De boot stuurt en houdt hoogte door middel van het hybride mechanisch/elektrische stuursysteem, mede ontwikkeld door studenten van de Haagse Hogeschool. Ook nieuw is de samenwerking met bewegingswetenschappers van de VU Amsterdam. Zij zorgen voor een optimale voorbereiding van de piloot voor de race. Dit alles moet bijdragen aan een nieuw parcoursrecord in Engeland deze zomer.

bron: Engineersonline.nl

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (6)...

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Rollon Lineairtechniek BV

Pilz Nederland

Bege Aandrijftechniek BV

EUCHNER (Benelux) BV

Rotero Holland bv

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (25)

30 mei 2017 - Utrecht - Jaarbeurs
Electronics & Applications
30 mei 2017 - Neurenberg - Messezentrum
Sensor+Test 2017
31 mei 2017 - Veldhoven - Koningshof
Materials 2017
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Electric & Hybrid Marine World Expo
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Marine Maintenance World Expo en Conferentie
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Autonomous Ship Technology Symposium
7 juni 2017 - Helmond, Automotive Campus
Automotive Congress 2017
13 juni 2017 - 's-Hertogenbosch
ATEX & Process Safety congres 2017

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden