Laatste nieuws:

DELFT, 27 juni 2016 12:46

Mensaangedreven onderzeeër wint van Olympisch zwemmer

Het TU Delft studententeam Wasub racete woensdag 22 juni met hun zelf ontworpen en gebouwde mensaangedreven onderzeeër tegen Olympisch zwemmer Kyle Stolk. Het Wasub-team was de Olympisch zwemmer voor Nederland in Rio anderhalve seconde te snel af. In het Pieter van den Hoogenband Zwemstadion in Eindhoven won de machine het van de mens.

'
1/1

Het was een unieke training voor Kyle om te racen tegen een onderzeeër die twee maal zo snel kan als de zwemmer. Sander Leussink van het studententeam: "Erg tof dat de Wasub won, want halverwege de race verloren we ons luik, waardoor we veel weerstand hadden. Piloot Robin trapte hard door om in een tijd van 49.04 seconde de race te winnen." Kyle deed over de afstand van 100 meter 50.48 seconde. Kyle: "Ik dacht dat ik weggeblazen zou worden, maar dat viel gelukkig mee. Het is spannender geworden dan ik had verwacht." 

Toekomstige uitdaging

In juni 2015 heeft het Wasub-studententeam het wereldsnelheidsrecord voor mensaangedreven onderzeeërs gezet op 13,74 km/uur. Na de race tegen Stolk gaat het team van 11 tot 15 juli in Engeland de strijd aan tegen vergelijkbare teams van over de hele wereld tijdens de European International Submarine Races in Gosport. Daar zal de nieuwe onderzeeër niet alleen snel, maar ook zeer wendbaar moeten zijn. 

U-bocht

Tijdens de competitie in Engeland legt de onderzeeër een parcours af met een U-bocht en een slalom. Dit vergt bijzonder veel van de piloot in de boot, die tegelijk trapkracht levert en zich moet manoeuvreren door het bochtige parcours. Een uitdagende prestatie voor de piloot - in duikuitrusting in een met water gevulde onderzeeër - op 5 meter diepte. Omdat niet iedereen hiervoor geschikt is, zijn na een uitgebreide selectie twee piloten gekozen die erg sportief zijn en veel duikervaring hebben.

Innovatie

Om de piloot een zo snel mogelijke race te laten varen is de Wasub zowel van binnen als van buiten flink vernieuwd. De romp is volledig uitgevoerd in koolstof, wat zorgt voor een bijzonder sterke en lichte boot. De boot stuurt en houdt hoogte door middel van het hybride mechanisch/elektrische stuursysteem, mede ontwikkeld door studenten van de Haagse Hogeschool. Ook nieuw is de samenwerking met bewegingswetenschappers van de VU Amsterdam. Zij zorgen voor een optimale voorbereiding van de piloot voor de race. Dit alles moet bijdragen aan een nieuw parcoursrecord in Engeland deze zomer.

bron: Engineersonline.nl

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (6)...

EUCHNER (Benelux) BV

Pilz Nederland

Rollon Lineairtechniek BV

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Bege Aandrijftechniek BV

Rotero Holland bv

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (28)

6 september 2017 - Den Haag
10 jaar Platform Schone Scheepvaart
12 september 2017 - Hilvarenbeek, Hilvaria Studio’s
AluminiumNext
13 september 2017 - Garching (D), FZG, TU München
7th International Conference on Gears 2017
19 september 2017 - Hardenberg - Evenementenhal
Technische Industriële Vakbeurs
21 september 2017 - Vianen, Pilz Nederland
Vrouwen in de techniek
28 september 2017 - Barneveld, Midden Nederland Hallen
Business Software Event 2017
3 oktober 2017 - Maarssen, De Fabrique
Engineering in Food and Beverage
4 oktober 2017 - Eindhoven, Van der Valk Hotel
Software-Centric Systems Conference

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden