Laatste nieuws:

EINDHOVEN, 17 november 2011 10:19

Schonere diesel en benzine met afvalhout

De Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) gaat biobrandstoffen maken van haar afvalhout. Ook komt er een pomp op de universiteitscampus waar medewerkers met benzine- of dieselauto’s straks kunnen tanken. Onderzoekers van de TU/e ontwikkelen een kleinschalige demoreactor die de jaarlijkse veertig ton afvalhout van de universiteit gaat omzetten in diesel- en benzinevervangers.

'
1/1

De TU/e wil met dit project aantonen dat het mogelijk is om kleinschalig milieuvriendelijke brandstoffen te maken van het eigen afvalmateriaal, tegen concurrerende prijzen.

CyclOx brandstof geeft minder roetuitstoot

Een van de brandstoffen die de universiteit gaat maken is CyclOx, een door de universiteit gepatenteerde dieselvariant die leidt tot minder roetuitstoot. Bij de TU/e-pomp kan straks een mengsel getankt worden van CyclOx en gewone diesel. Door de toevoeging van 10 procent CyclOx aan gewone diesel daalt de roetuitstoot tot vijftig procent.

Het werkingsprincipe van CyclOx is dat het de ontbranding uitstelt, waardoor lucht en diesel meer tijd hebben om goed te mengen, wat een schonere verbranding oplevert. Bovendien voldoet deze brandstof straks aan de EU-norm, die voorschrijft dat in 2020 brandstoffen voor 10 procent uit biobrandstof moeten bestaan.

Naast CyclOx gaat het afvalhout van de universiteit (zoals pallets en verpakkingshout) nog andere brandstoffen opleveren, waaronder ethanol. Dit zal aan de universiteitspomp worden aangeboden, gemengd met benzine, in een 1:9 mengverhouding. Op dit mengsel kunnen de meeste benzineauto's zonder aanpassingen rijden.

Gratis brandstof tanken

In de eerste fase van het project plaatst de universiteit een pompinstallatie; in de loop van 2012. Bij dit 'tankstation' zal in eerste instantie alleen de dieselbrandstof met CyclOx getankt kunnen worden, door een selecte groep testgebruikers. In ruil voor gratis brandstof werken ze mee aan het onderzoek naar de korte- en lange-termijneffecten van het rijden op deze brandstof. De CyclOx wordt in deze periode nog uit aardolie geproduceerd, door een derde partij.

Demoreactor maakt brandstoffen

Tegelijkertijd werken TU/e-onderzoekers in de groep van prof.dr.ir. Emiel Hensen (leerstoel Inorganic materials chemistry) aan een demoreactor die houtafval omzet in de genoemde brandstoffen. Medio 2015 moet dit fabriekje operationeel zijn, en kunnen alle stroomaggregaten en dienstauto's van de TU/e voorzien worden. Omdat de productie veel hoger zal zijn dan de brandstofbehoefte van de universiteit, is de bedoeling dat later ook medewerkers aan de TU/e-pomp kunnen tanken.

Goedkoper tanken

Projecttrekker dr.ir. Michael Boot (Combustion Technology groep), verwacht dat de TU/e-pomp niet duurder zal zijn dan andere tankstations, door het gebruik van afvalhout. Dit afval heeft nu een negatieve waarde, doordat de universiteit geld betaalt om het hout te laten afvoeren. Het gebruik van dit afvalhout drukt dus de prijs van de uiteindelijke brandstoffen.

Voorbeeldfunctie TU/e

De universiteit wil met het project laten zien dat het mogelijk is om zelf milieuvriendelijk en concurrerend brandstof te maken. Boot hoopt dat andere universiteiten en organisaties dit voorbeeld overnemen. Ook hoopt hij dat de industrie enthousiast wordt door dit pilotproject. Boot: "We kunnen niet verwachten dat de industrie onze technologie omarmt, als we dat niet eerst zelf doen." Ook past het project binnen het streven van de TU/e om technologie die is ontwikkeld aan de universiteit, zelf in pilotstudies toe te passen, in zogeheten ‘Living Labs'.

bron: TU Eindhoven

Reacties (3)

@Lammert, omdat een centrale efficienter is dan een verbrandingsmotor is het niet verstandig gas en olie in een transportvoertuig te verstoken. Nog beter is om er electriciteit van te maken voor elektrische voertuigen en de biomassa bijstook voor het verlagen van de CO2 footprint.Maar nog beter is de electriciteit door werkelijk duurzame bronnen te laten produceren en de centrales te sluiten. Brandstoffen (de naam zegt het al..) moet je gebruiken voor warmtevraag, niet voor aandrijving!

Rob

25-11-2011 op 13:42

Reuze jammer om te lezen hoe duurzame brandstof verkwist gaat worden in Otto\'s laag-rendement plofmotor, design jaar-kruik.

Ton

22-11-2011 op 20:58

Het is een goede zaak om onderzoek te doen naar het gebruik van alternatieve brandstoffen. Alleen bij het gebruik heb ik mijn twijfels. Het is toch van het zotte, als je van afval of koolzaad mais, e.c middels dure technieken en energie gas of olie maakt, terwijl in de energie centrale´s gas en olie gestookt wordt. Dan ligt het toch voor de hand om afval, koolzaad, e.c. onbewerkt in de centrale´s te verstoken en olie en gas te gebruiken voor transport e.c. Grt. Lammert

Lammert

22-11-2011 op 12:25

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (6)...

Rotero Holland bv

EUCHNER (Benelux) BV

Rollon Lineairtechniek BV

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Bege Aandrijftechniek BV

Pilz Nederland

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (26)

30 mei 2017 - Utrecht - Jaarbeurs
Electronics & Applications
30 mei 2017 - Neurenberg - Messezentrum
Sensor+Test 2017
31 mei 2017 - Veldhoven - Koningshof
Materials 2017
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Electric & Hybrid Marine World Expo
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Marine Maintenance World Expo en Conferentie
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Autonomous Ship Technology Symposium
7 juni 2017 - Helmond, Automotive Campus
Automotive Congress 2017
13 juni 2017 - 's-Hertogenbosch
ATEX & Process Safety congres 2017

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden