Laatste nieuws:

DEN HAAG, 20 april 2011 19:57

Elektrische auto's draadloos laden

Elektrische auto's kunnen hun accu's in toekomst laden zonder kabels. Siemens heeft daarvoor het ontwikkelingsproject 'Inductief laden van elektrische voertuigen' opgezet. De samen met BMW ontwikkelde contactloze technologie werkt ook tijdens korte ritpauzes. De laadstations kunnen vrijwel onzichtbaar in elke omgeving worden geïntegreerd en zijn daardoor beschermd tegen slijtage en vandalisme.

Elektrische auto's kunnen hun accu's in toekomst laden zonder kabels. Siemens heeft samen met BMW een contactloze technologie ontwikkeld die ook werkt tijdens korte ritpauzes. (foto: Siemens)'
Elektrische auto's kunnen hun accu's in toekomst laden zonder kabels. Siemens heeft samen met BMW een contactloze technologie ontwikkeld die ook werkt tijdens korte ritpauzes. (foto: Siemens)
1/1

In juni 2011 zullen tijdens een proef in Berlijn, die door het Duitse ministerie voor Milieu (BMU) wordt gesubsidieerd, de prestaties met meerdere voertuigen worden getest.

Inductieve energie-overdracht 

Een grote uitdaging bij de uitbreiding van de elektromobiliteit is een omvangrijke en betrouwbare infrastructuur voor het laden van accu's. Aangezien de accu's van elektrische voertuigen vaker moeten worden geladen dan dat voertuigen met verbrandingsmotoren hun tank moeten vullen, is er vraag naar verschillende laadmogelijkheden die aan de eisen van de bestuurder en het voertuig zijn aangepast. Met de inductieve energie-overdracht van de onderzoekers van Siemens Corporate Technology zou geautomatiseerd laden in bijvoorbeeld taxiwachtrijen al mogelijk zijn.   

Magneetveld onder voertuig

Een volledig in de grond verzonken spoel, de primaire spoel, vormt de verbinding met het openbare elektriciteitsnet. Onder het voertuig bevindt zich een secundaire spoel. De onderlinge afstand bedraagt onder normale omstandigheden tussen acht en vijftien centimeter. Zodra de bestuurder het laadproces start, gaat er een stroom door de primaire spoel. Hierdoor ontstaat een magnetisch veld, dat in de secundaire spoel een elektrische stroom induceert waardoor de accu wordt geladen. De efficiëntie van de vermogensoverdracht uit het stroomnet via alle componenten tot in de accu bedraagt daarbij meer dan 90 procent. Het magneetveld komt uitsluitend in een exact bepaalde ruimte tussen beide spoelen tot stand. Hierdoor blijft bij dit systeem het magnetisch veld in de toegankelijke gebieden in en rondom het voertuig ruim onder de internationaal aanbevolen grenswaarde van 6,25 microtesla. 

Prototype 

Vanaf mei zal een prototype met een laadcapaciteit van 3,6 kilowatt in een elektrisch voertuig worden getest. In een veldtest die vanaf juni in Berlijn plaatsvindt, zullen de voor integratie in serievoertuigen noodzakelijke verbeteringen onder realistische omstandigheden worden geïnventariseerd en wordt tevens feedback van klanten verzameld, zodat in toekomst klantspecifieke laadoplossingen kunnen worden aangeboden. Daarnaast is het systeem ook geschikt voor intelligent energiegebruik, waarbij bijvoorbeeld stroomoverschotten uit zonne- en windenergie kunnen worden gebruikt en de elektrische auto ook als tussenopslag voor stroom dient. 

bron: Siemens

Reacties (2)

Mooie ontwikkeling. Nu nog de verliezen aanpakken.

Peter

22-04-2011 op 11:44

Het idee is niet nieuw maar Siemens id de eerste die met een prottype komt en dat is een goede ontwikkeling. De 90% rendement moet nog wel omhoog naar mijn mening. Je zou de afstand tussen de spoelen moeten verkleinen maar dan krijg je al snel een beweegbare constructie in de grond of de auto. Hier is nog werk te doen.

Wil

22-04-2011 op 09:24

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (6)...

Pilz Nederland

EUCHNER (Benelux) BV

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Rotero Holland bv

Bege Aandrijftechniek BV

Rollon Lineairtechniek BV

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (15)

28 maart 2017 - Utrecht - Jaarbeurs
RailTech 2017
5 april 2017 - 's-Hertogenbosch - Brabanthallen
Automation 2017
11 april 2017 - Rotterdam - Ahoy
Maintenance NEXT
24 april 2017 - Hannover - Messegelände
Hannover Messe
9 mei 2017 - Eindhoven - Evoluon
Safety Event 2017
9 mei 2017 - Gorinchem - Evenementenhal
Maritime Industry 2017
9 mei 2017 - Hengelo - Thales
Virtual reality training & simulatie in de industrie
30 mei 2017 - Utrecht - Jaarbeurs
Electronics & Applications

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden