Laatste nieuws:

DEVENTER, 2 april 2009 09:58

SKF stuwt opmars van intelligente lagers

Het intelligente lager - het lager met een ingebouwde sensor dat het lagergedrag registreert- is aan een opmars begonnen. Door het meten van lagerbeweging, belasting en richting wordt extra dynamiek aan mechatronische systemen toegevoegd. Het toepassingsgebied is dat van machines, installaties en voertuigen.

'
1/1

"We staan aan het begin van een nieuwe, veelbelovende ontwikkeling. Onze lagers zijn intelligent geworden", vertelt SKF manager Development Centre Mechatronics Rob Hendrikx. Het gedrag van kogel- en rollagers kan worden gemeten en dankzij die meting kunnen assen worden bestuurd. Aan de basis van die besturing staan vier sensortypes. Dat zijn incrementele positiesensors, absolute positie sensoren, snelheidssensoren en belastingssensors.

Positiesensors

De incrementele positiesensors meet de positie en bewegingsrichting en berekent de daaruit afgeleide snelheid. Lagerrotatie wordt nauwkeurig door de sensor gemeten en veranderingen in de rotatie worden op minder dan 5 graden nauwkeurig gemeten. Deze gegevens kunnen vertaald worden naar bewegingen en posities van componenten. De belangrijkste onderdelen van de sensor zelf zijn de sensorcel met behuizing, een gemagnetiseerde ring en de aansluitkabel. Op basis van deze sensor zijn inmiddels diverse meetsystemen ontwikkeld. Een belangrijke toepassing is het meten van de masthoogte- en vorkpositie van heftrucks. Naast informatie over de vorkpositie worden ook data gegenereerd over de bewegingsrichting van de vork, de snelheid en acceleratie. De sensorunit communiceert met de truckcontroller die op basis van deze gegevens het maximum uit zijn truck kan halen zonder dat deze omkiept. Incrementele positiesensors kunnen ook toegepast worden als input voor drive by wire applicaties voor voertuigbesturing.

Absolute positiecontrollers zijn technologisch meer geavanceerd. De incrementele positiesensor zet bij iedere uit/inschakeling van het elektrische systeem de sensortelling op 0. Absolute positiesensors daarentegen herinneren zich onafhankelijk van variaties in de voeding, de uitgangswaarde. Door deze eigenschap voldoet dit systeem aan de hoge eisen voor ‘steer-by-wire' toepassingen waarbij de sensor de chauffeur exacte informatie geeft  over de stand van de stuurwielen. SKF heeft een absolute positiesensor ontwikkeld voor een close loop control voor steer-by-wire functionaliteit voor een vorkheftruck. De stuursignalen zijn op minder dan 10 nauwkeurig.

Lees het hele artikel in a&b 3/2009

bron: a&b

ab op X

Volg ab nu ook op X!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (10)

14 mei 2024 - Antwerp Expo, Antwerpen (B)
Advanced Manufacturing
15 mei 2024 - Antwerp Expo, Antwerpen (B)
Advanced Engineering
15 mei 2024 - Brabanthallen, 's-Hertogenbosch
Food Tech Event
28 mei 2024 - 's-Hertogenbosch
Power Electronics & Energy Storage
5 juni 2024 - Brabanthallen, 's-Hertogenbosch
Vision, Robotics & Motion
10 juni 2024 - Franfurt Am Main (D)
ACHEMA
1 oktober 2024 - Evenementenhal Gorinchem
METAVAK
3 oktober 2024 - Kortrijk Expo, Kortrijk (B)
ABISS

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden