Laatste nieuws:

DEVENTER, 10 december 2008 16:03

Veiligheid begint bij het management

Omdat op het gebied van veiligheid de hardware- en softwareoplossingen inmiddels grofweg zijn ‘uitontwikkeld', is er de laatste jaren veel aandacht gekomen voor de rol die cultuur en gedrag spelen in het streven naar een veilige werkomgeving.

'
1/1

Ondanks de succesjes en soms regelrechte successen die hiermee zijn behaald, is ook deze aanpak door de jaren verder ontwikkeld tot wat het nu is. Gerd-Jan Frijters, oprichter-eigenaar van D&F Consulting, noemt het ‘veiligheidscultuur nieuwe stijl' en weet haarfijn wáár een veilige werkomgeving begint en op welke manier deze is te bereiken.

Veiligheid is een zeer breed begrip dat vanuit een groot aantal hoeken is te benaderen. Wanneer je met grote stappen door de geschiedenis wandelt, speelde veiligheid eerst een duidelijk ondergeschikte rol aan een hoge productiviteit. Bedrijfsongelukken waren aan de orde van de dag. De eerste veiligheidsmaatregelen die werden genomen bestonden simpelweg uit een hekwerk dat om een gevaarlijke machine werd geplaatst, een afscherming rond bewegende delen enzovoort. Met de toenemende automatisering, ontwikkelingen op het gebied van elektronica en software en een toenemend aantal ‘gevaarlijke apparaten' zoals robots, zijn ook veel ontwikkelingen gedaan op het gebied van onder meer veiligheidsPLC's en software.

Gedrag

Toen al deze oplossingen waren ontwikkeld, getest, goed bevonden en geïmplementeerd, gebeurden er tóch nog ongelukken. Na onderzoek bleek dat een groot deel van deze resterende ongelukken samenhangt met het gedrag van de werkende mens en de heersende veiligheidscultuur. Een voorbeeld: wanneer een softwareoplossing het onmogelijk maakt het gewenste onderhoud aan een machine uit te voeren, ziet de monteur zich ‘genoodzaakt' de beveiliging te overbruggen of te saboteren. Een ander voorbeeld: wanneer er wordt gedreigd dat je wordt ontslagen wanneer er niet méér productie wordt gedraaid, dan kun je de machine bést even wat sneller zetten, ook al weet je dat de bijvoorbeeld de remmen niet op deze snelheden zijn geselecteerd. En wanneer nu echt níemand op jouw afdeling gehoorbescherming draagt, dan zal je toch wel een regelrecht watje zijn wanneer jij die gele pluggen wél in je oren stopt. Zelfs wanneer het geluidsniveau en de Arbowet hierom vragen.

Lees het hele artikel in a&b 12/2008

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (6)...

Rotero Holland bv

Bege Aandrijftechniek BV

Pilz Nederland

EUCHNER (Benelux) BV

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Rollon Lineairtechniek BV

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (25)

30 mei 2017 - Utrecht - Jaarbeurs
Electronics & Applications
30 mei 2017 - Neurenberg - Messezentrum
Sensor+Test 2017
31 mei 2017 - Veldhoven - Koningshof
Materials 2017
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Electric & Hybrid Marine World Expo
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Marine Maintenance World Expo en Conferentie
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Autonomous Ship Technology Symposium
7 juni 2017 - Helmond, Automotive Campus
Automotive Congress 2017
13 juni 2017 - 's-Hertogenbosch
ATEX & Process Safety congres 2017

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden