Volgens Scania is het een wereldprimeur: gereviseerde onderdelen direct gebruiken in de productielijn. De Zweedse vrachtwagenfabrikant doet dat met gereviseerde transmissieonderdelen en bespaart zo niet alleen de helft op materiaal, maar ook ongeveer 45 procent in CO2-emissies in vergelijking met de productie van een nieuwe versnellingsbak.
Scania gebruikt de gereviseerde onderdelen in de hoofdassemblagelijn in Zweden. Het project toont aan dat het mogelijk is om gereviseerde onderdelen direct in productielijnen van nieuwe voertuigen te integreren. Dat is nu de bewezen uitkomst van het onderzoeksproject iReGear van Scania met het Koninklijk Instituut voor Technologie KTH en Scandinavian Transmission Service AB. Het Zweedse innovatieagentschap Vinnova.heeft het project gefinancierd
Zo goed als nieuw
De ‘gereviseerde’ versnellingsbak is onderworpen aan dezelfde inline kwaliteits- en functietests als versnellingsbakken van volledig nieuwe onderdelen. De versnellingsbak is beoordeeld op dezelfde testbank die zo’n 100 kwaliteits- en functieparameters controleert. De versnellingsbak is zo goed als nieuw en voldoet aan alle kwaliteits- en prestatienormen voor installatie in Scania-voertuigen.
Milieuvoordelen
Het vervangingspercentage varieert tijdens de ‘remanufacturing’ van de versnellingsbakken van ruwweg 10 procent tot 100 procent, afhankelijk van de slijtagehistorie. Maar de gereviseerde versnellingsbak verbruikte ongeveer de helft minder materiaal en veroorzaakt 45 procent minder CO2-emissies in vergelijking met versnellingsbakken die alleen met nieuwe onderdelen waren gemaakt.
Remanufacturing – het gebruik van oude onderdelen om nieuwe producten te maken met een zo goed als nieuwe kwaliteit – wordt door de auto-industrie gezien als een veelbelovende strategie voor het behalen van klimaatdoelstellingen. Niet alleen ondersteunt remanufacturing de overgang naar een circulaire economie, het is ook (deels) een oplossing voor de toenemende schaarste van hulpbronnen.
Ondanks het grote potentieel blijft revisie in de Europese automobielsector voornamelijk beperkt tot het maken van reserveonderdelen voor de vervangingsmarkt, die volgens het rapport van het European Remanufacturing Network (2015) slechts 1,1 procent van de nieuwe productie uitmaakt. Autofabrikanten moeten de gereviseerde onderdelen rechtstreeks in de productielijnen van nieuwe voertuigen integreren, in plaats van ze afzonderlijk te gebruiken bij de verkoop aan de aftermarket.
Ontkrachten
“STS maakt al meer dan 50 jaar tandwielkasten opnieuw. Het is verbazingwekkend dat we de oude perceptie dat gereviseerde onderdelen alleen voor aftermarket-doeleinden kunnen worden gebruikt, kunnen ontkrachten. Vandaag kunnen we met trots terugkijken op een periode van succesvolle samenwerking, waarin we doorbraken hebben bereikt op het gebied van duurzame technologie. Dit project laat echt zien dat het niet bij één idee hoeft te blijven, maar dat het in de nabije toekomst werkelijkheid kan worden”, zegt Ola Stålebo, CEO van Scandinavian Transmission Service AB.
Als tandwielen goed gesmeerd worden, en er geen slijtage deeltjes ontstaan, of worden af gevangen, en de breather-cap ook geen, of zo weinig mogelijk schadelijke stoffen toelaat, dan kan toch een dubbele levensduur worden verkregen, mogelijk op zijn minst??