Op de SPS in Neurenberg laat Lenze een geïntegreerde motor/regelaar-combinatie zien die een efficiency kan halen die je als IE7 zou kunnen classificeren.

Formeel gaan de classificaties voor het energetisch rendement van een elektromotor niet verder dan IE4 (Super Premium Efficency), maar elke klasse hoger staat in de regel voor een rendementsverbetering van zeker 20 procent.
60 procent lagere motorverliezen
De combinatie bestaat uit de m550/m650 synchrone permanentmagneetmotor, de g500 overbrengingen en de nieuwste generatie frequentieregelaars, de i550 en i650. De verschillende combinaties vallen in de IE5- en IE7-energieklasses. De energiewinst is vooral te danken aan de motorverliezen die met 60 procent zijn teruggebracht. De motoren hebben hetzelfde formaat als vergelijkbare IE2/IE3-motoren. Lenze belooft bovendien een overbelastingskoppel van 300 procent vanuit stilstand.
Sensorless Synchronous Motor Control
De nieuwe synchroonmotor m550 heeft 0,25 – 11 kW vermogen en de m650 voor meer dynamische toepassingen in 0,75 – 22 kW. Beide kunnen worden gecombineerd met rechte, haakse of conische tandwielkasten van Lenze. Dankzij een SLSM-algoritme (Sensorless Synchronous Motor Control) in de frequentieregelaars positioneert de motor/drive-combinatie sensorloos net zo nauwkeurig als een aandrijving met een motorfeedbacksysteem en bekabeling.