Het VarioMover AGV-platform van Eisenmann is gepatenteerd voor gebruik in spuiterijen. Wat je in zo’n omgeving niet wil bij het opladen van de batterijen zijn vonken. De AGV’s laden daarom inductief met etaLINK van Wiferion.

Het Duitse Eisenmann ontwikkelt en maakt handling- en transportsystemen voor de automobielindustrie. Het door hen ontwikkelde AGV-platform is speciaal ontwikkeld voor de spuiterij. Als PaintMover beweegt de AGV de carrosserie door de spuitcabine en als StoreMover van en naar de opslag. Een andere afgeleide, de AssemblyMover, is voor gebruik in de eindassemblage.
‘Zo compact mogelijk’
“We wilden een systeem ontwikkelen dat zo compact mogelijk was en in de kleinste ruimtes kon manoeuvreren”, zegt Axel Eipper, AGV-productmanager bij Eisenmann. De VarioMover, die tot 3,5 ton kan torsen, heeft acht aangedreven wielen waarmee hij omnidirectioneel kan bewegen., De wielen kunnen zowel voor het rijden als voor het sturen worden gebruikt voor maximale acceleratie en precisie. De basisbouwhoogte is 250 mm. Afhankelijk van de functionaliteit van de AGV is de VarioMover ontworpen voor de transporthoogte van 500 mm die standaard is in de auto-industrie.
‘Laden zonder vonken
Een van de meest gangbare methoden voor energieoverdracht, contactlading, was uitgesloten voor gebruik in de spuiterij. Bovendien kost de installatie van installeren van de laadcontacten op gemakkelijk toegankelijke plaatsen nogal wat. Bovendien is het waarborgen van de nodige contactdruk lastig en is het risico van rondvliegende vonken in een dergelijke gevoelige omgeving onaanvaardbaar.

“Daarom was het vanaf het begin duidelijk dat het systeem dat we wilden gebruiken inductief moest zijn”, zegt Eipper. “Omdat we ook de bestaande systemen zonder al te veel moeite wilden aanpassen, waren we op zoek naar een minimaal invasieve oplossing. We wilden dure ingrepen in de vloerconstructie, zoals het frezen van groeven of kanalen, vermijden. Daarom hebben we gekozen voor de oplossing van Wiferion.”
‘Minder energie’
Het etaLink-systeem van Wiferion is niet alleen eenvoudig te integreren in bestaande infrastructuren, maar heeft volgens de fabrikant ook een hoog rendement. “Een belangrijke zorg van onze klanten is dat de sterke elektromagnetische velden een negatieve invloed kunnen hebben op de gezondheid van hun medewerkers of op de staalconstructie van hun productiefaciliteiten”, aldus Axel Eipper. “Met het laadsysteem van Wiferion wordt de energie echter bijzonder efficiënt overgedragen, omdat er een zeer gerichte ‘laadlob’ ontstaat op het raakvlak tussen de actieve en passieve antenne. Dit betekent dat er aanzienlijk minder energie in de omgeving vrijkomt dan bij andere laadsystemen.”
‘Perfecte aanvulling’
Ook de flexibiliteit van etaLINK is een pre. Het systeem is ontworpen voor verschillende batterijformaten en -technologieën, of het nu gaat om LiFePo, lithium-NMC (lithium-nikkel-mangaan-kobaltbatterij) of titanaat. “We hebben onze klanten al kunnen overtuigen van deze innovatieve technologie”, zegt Eipper. “De eerste projecten bevinden zich momenteel dan ook in de realisatiefase. Er worden alweer nieuwe veelbelovende projecten gepland. Dit alles toont aan dat etaLINK de perfecte aanvulling is op ons AGV-assortiment.”
