Kiekens, gespecialiseerd specialist in industriële stofafzuiging en luchtfiltratie, breidt de bestaande leveringsovereenkomst met Airbus uit. Al sinds 2019 levert het bedrijf uit Almelo geavanceerde afzuigsystemen voor de Franse productielocaties van de vliegtuigbouwer, die zorgen voor een schone en veilige werkomgeving. Daar komt nu een high-end installatie voor 60 werkplekken tegelijk.
De nieuwe afzuiginstallatie van Kiekens stelt Airbus in staat om gelijktijdig bij zestig gerobotiseerde boormachines stof en aluminium spanen af te zuigen. Elke boormachine is uitgerust met een flexibele slang die de deeltjes naar een centrale leiding voert. Van daaruit gaat de afgezogen lucht door een filter, waarna de sterk gefilterde lucht naar buiten wordt afgevoerd. Airbus koos mede voor Kiekens vanwege hun vermogen om potentiële knelpunten in kaart te brengen en op maat gemaakte oplossingen te bieden.
Energiezuiniger
Volgens Kiekens-ceo Jeroen Roeleven is het nieuwe systeem aanzienlijk energiezuiniger dan voorgaande modellen. “Waar traditionele afzuigsystemen constant op volle kracht draaien, ongeacht het aantal gebruikte boormachines, beschikt onze nieuwe machine over een variabel debiet. Dit betekent dat de zuigkracht automatisch wordt aangepast aan het aantal operationele machines, wat een besparing tot wel 60 procent in energiegebruik oplevert.”.
De energiebesparing leidt niet alleen tot een lagere Total Cost of Ownership (TCO), maar draagt ook bij aan duurzaamheid, door een aanzienlijke reductie in CO₂-uitstoot. Dit is vooral relevant in het licht van de steeds strengere Europese wetgeving, zoals de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD).
Cruciaal
De systemen van Kiekens, geleverd door de Franse partner van Kiekens SNP2i, gaan de verspreiding van stof en aluminium spanen in de werkplaatsen van Airbus tegen. Dit is enerzijds cruciaal voor een schone en gezonde werkomgeving, en zorgt anderzijds voor productieomstandigheden die voldoen aan de hoge veiligheidseisen bij de productie van Airbus-vliegtuigen. Stof en aluminium deeltjes die achterblijven in bijvoorbeeld vliegtuigrompen verstoren de kleine toelaatbare toleranties waarmee wordt gewerkt, wat een risico vormt voor de productveiligheid. Schone lucht in de werkplaatsomgeving heeft daardoor directe invloed op de productkwaliteit van de vliegtuigen.