Met een omzet van 1,105 miljard euro, een daling van 2,5 procent ten opzichte van 2023, wist igus de omzetdaling over 2024 binnen de perken te houden.

“De veranderende politieke en economische omstandigheden hebben ons niet volledig beïnvloed”, zegt Tobias Vogel, ceo glijlagers en lineaire technologie. “Net als veel van onze klanten richten ook wij ons op besparingen en meer efficiëntie, bijvoorbeeld door meer automatisering in onze fabriek. Onze focus ligt echter altijd op de vraag: Wat is het voordeel voor de klant? Deze uitdagingen zijn voor ons een nog grotere drijfveer om nieuwe wegen in te slaan en onze innovatieve kracht ‘made in Germany’ te bewijzen om zowel onze concurrentiekracht als die van onze klanten te versterken.”
Blijven investeren
Dit jaar presenteert igus een recordaantal innovaties met 277 nieuwe motion plastics producten – en blijft investeren in onderzoek, ontwikkeling en productie van nieuwe, innovatieve technische oplossingen. “In de afgelopen vijf jaar hebben we alleen al in Keulen meer dan 350 miljoen euro geïnvesteerd – in grond, gebouwen, state-of-the-art machines, software, nieuwe producten, mensen en marketing”, aldus Vogel.
“De klant staat centraal in al onze activiteiten”, benadrukt Michael Blass, ceo kabelrupssystemen. “Daarom investeren we bewust dicht bij onze klanten.” igus breidt bijvoorbeeld de vestiging in Shanghai uit van ongeveer 25.000 naar 70.000 m2 met een nieuw gebouw. In Bangalore is het productieoppervlak zelfs verdrievoudigd dankzij een nieuwe igus campus van 16.000 m2. Ook wordt geïnvesteerd in andere landen zoals Japan, Spanje, Taiwan en Polen.