De BMW-fabriek in Regensburg is onlangs uitgeroepen tot Factory of the Year 2024 in de categorie Grootserie-assemblage door het Duitse vakblad Produktion en de management-consultants van Kearney. Gefeliciteerd. Ze digitaliseren er dan ook lustig op los daar. Dat geldt ook voor de fabriekslogistiek.
Een cloudgebaseerd verkeerscontrolesysteem zorgt voor optimale routebegeleiding van 50 elektrotrekkers en 140 slimme transportrobots. Die zorgen op hun beurt in dagelijks ongeveer 10.000 ritten voor de tijdige levering van assemblageonderdelen volgens leveringsprioriteit. Anders krijg je natuurlijk niet elke 57 seconden een nieuwe auto van de band. Elk exemplaar is dan ook nog eens uniek, gebouwd volgens de individuele voorkeuren van de klant uit duizenden afzonderlijke onderdelen. Elke werkdag gaan zo tot 1.400 BMW X1’s en BMW X2’s aar klanten verzonden – met verbrandingsmotor, plug-in hybrides en volledig elektrische modellen.
‘Just in time’ en ‘just in sequence’
De logistiek achter dit proces is uiterst complex: de componenten en individuele onderdelen die nodig zijn voor de productie moeten altijd op het juiste moment op de juiste plaats in de assemblage zijn – ‘just in time’ geleverd en in de juiste volgorde, ‘just in sequence’ – om individueel aangepaste voertuigen voor de klanten samen te stellen. In Regensburg wordt dit logistieke kunststukje voornamelijk uitgevoerd door bestuurderloze geautomatiseerde of autonome transportsystemen die intelligent met elkaar verbonden zijn via een cloudgebaseerd verkeerscontrolesysteem dat bekend staat als BMW Automated Transport Services (ATS). In sommige gevallen is ook het laden en lossen van transportvoertuigen volledig geautomatiseerd.
Elektrotrekkers en Smart Transport Robots
Geautomatiseerde elektrotrekkers transporteren kleine onderdelen van het magazijn naar de assemblagelijn.Grotere onderdelen met een gewicht tot een ton worden afgehandeld door Smart Transport Robots (STR), vlakke transportrobots die ongeveer tien jaar geleden zijn ontwikkeld samen met het Fraunhofer Institute for Material Flow and Logistics (IML). Inmiddels werken die autonoom met behulp van speciale AI-modules. Op basis van sensoren en software herkennen de apparaten hun omgeving, waardoor ze zelfstandig om obstakels heen kunnen navigeren als tegemoetkomend verkeer dit toelaat.
Wisselframe
De transportapparaten worden beheerd via het BMW ATS. Wanneer het tijd is om voorraden aan te vullen, draait een medewerker aan de assemblagelijn het wisselframe met de lege onderdelencontainers en bedient daarmee een zogenaamde terughaaltuimelaar. Het besturingssysteem ontvangt vervolgens het signaal dat aangeeft dat er nieuwe onderdelen moeten worden geleverd.
Op deze manier zorgt het besturingssysteem voor een soepele en nauwkeurig getimede levering van materialen en voor een intelligente verkeersstroom in de assemblagehal. Het zorgt ook voor een optimale routegeleiding op basis van leveringsprioriteiten en zorgt ervoor dat transportmiddelen op een verstandige manier worden geparkeerd en dat hun accu’s voldoende worden opgeladen.
Andere voertuigen
De bestaande vloot wordt voortdurend uitgebreid met extra transportroutes en voertuigen. Er zijn ook plannen om stap voor stap andere soorten autonome voertuigen in het besturingssysteem te integreren, zoals autonome heftrucks of geautomatiseerde vorkheftrucks. “Onze visie van intelligent verbonden logistiek, gebaseerd op een verscheidenheid aan verschillende autonome transportsystemen die naadloos met elkaar samenwerken – van klein tot extreem groot – krijgt geleidelijk vorm” zegt Thomas Dietz. homas Dietz, verantwoordelijk voor procesverbetering en kwaliteitsbeheer voor Physical Logitics. De bestuurderloze logistieke vloot is recent aangevuld met een onlangs in gebruik genomen autonoom transportvoertuig in de perserij in Regensburg met een laadvermogen van 55 ton.