Efficiency is het sleutelwoord tot succesvol ondernemen. Toch blijkt in de praktijk nog heel wat voordeel te kunnen worden behaald door het bedrijfsteam efficiënter in te zetten. Dat is niet zomaar van de ene op de andere dag gedaan.

Het vereist op de eerste plaats inzicht in de bestaande situatie en daarnaast zul je duidelijk voor ogen moeten hebben welk doel je met jouw onderneming wilt bereiken. Het aansturen van een team vereist daadkracht en visie, maar daarbij kun je natuurlijk wel terugvallen op de tools die hieromtrent beschikbaar zijn.
Evenwichtig arbeidspatroon
Welke resultaten moet een medewerker in een jaar tijd behalen en hoeveel uren zijn daarvoor nodig? Als je gaat nadenken over jaarurensystematiek kom je vaak tot de conclusie dat een beter spreiding van de beschikbare capaciteit gewenst is. Als je gaat inroosteren op basis van een jaarplanning, kun je beter inspelen op een wisselend werkaanbod. Sommige organisaties hebben te maken met pieken in de werkdruk gedurende bepaalde seizoenen, terwijl op andere momenten het werk grotendeels stil komt te liggen. Door hierop goed te anticiperen, kun je gebruik maken van de medewerkers op de momenten waarop dat het meest gewenst is.
Regeren is vooruitzien
Het feit dat veel organisaties kampen met een personeelsgebrek, is niet in alle gevallen te wijten aan de krappe arbeidsmarkt. Immers, waarom lukt het de ene bestuurder wel om zijn planning altijd op orde te hebben en de andere niet? De oorzaak ligt niet zelden bij onvoldoende inzicht en/of onvoldoende daadkracht. Je moet weten wat er speelt en wat er gaat spelen. Regeren is immers vooruitzien. Een goede personeelsplanning bestaat uit meer dan slechts het inroosteren van de individuele teamleden. Het draait allemaal om het voortdurend voorzien in de juiste capaciteit. Daarbij krijg je te maken met termen als formatie, flexibiliteit, verlofbeleid en roosterbeleid.
Communicatie is cruciaal
Als je wilt weten waar je aan toe bent, zul je het hele jaar door moeten blijven communiceren. Wat zijn de wensen en plannen van je eigen teamleden? Welke koers varen je belangrijke klanten en welke impact heeft dit op jouw bedrijfsvoering? Als je niet voldoende communiceert, weet je ook niet goed waar je aan toe bent. Wanneer die essentiële basiskennis ontbreekt, kun je nooit een solide planning maken die je behoudt voor capaciteitsproblemen. Ook het periodiek toetsen van de klanttevredenheid en medewerkerstevredenheid hoort daar uiteraard bij.