Element14, een samenwerkingsgemeenschap en elektronicawinkel voor ontwerpengineers en elektronicaliefhebbers, heeft de resultaten bekendgemaakt van een onafhankelijk onderzoek dat is uitgevoerd door Technology Forecasters, Inc. (TFI). Het doel was de pijnpunten vast te stellen voor elektronica-engineers wereldwijd tijdens de vier ontwerpfasen: concept, ontwerp, prototype en preproductie.
Uit het onderzoek komen verschillende ontwerpuitdagingen naar voren, waaronder de steeds toenemende tijdsdruk, onvolledige of onnauwkeurige informatie uit relevante bronnen. Bovendien is het moeilijk om opties en alternatieven te vergelijken.
In het onderzoek ‘Efficiënt ontwerpen: naar een gestroomlijnd proces voor elektronica-ontwerpers‘ zijn meer dan 300 ontwerpengineers uit verschillende leeftijdsgroepen ondervraagd, die in diverse industriesectoren werken in Noord- en Zuid-Amerika, Europa en het Aziatisch-Pacifisch gebied. Dit geeft een inzicht in de belangrijkste problemen die invloed hebben op de huidige ontwerpstromen.
Beter informatiebeheer
"We hebben ontwerpengineers uit de hele wereld gevraagd wat ze specifiek nodig hebben om hun ontwerpproces aanzienlijk efficiënter te maken. Een groot aantal van de respondenten is van mening dat ze te veel tijd besteden aan processen die zouden kunnen worden verbeterd door betere methoden om de enorme hoeveelheid beschikbare informatie te beheren," zegt Pamela J. Gordon van Technology Forecasters. "Onze resultaten benadrukken de behoefte van de elektronica-industrie aan een meer geconsolideerde oplossing die de ontwikkeling van het ontwerpproces kan ondersteunen."
Pijnpunten aanpakken
Belangrijke onderzoeksresultaten zijn:
- Meer dan 70 procent van ontwerpengineers vertrouwt sterk op online forums, blogs en engineeringgemeenschappen om samen te werken met collega’s en inzichten in componenten en ontwerpprocessen te delen.
- Engineers besteden ongeveer 50 procent van hun onderzoektijd online en besteden de rest van de tijd aan besprekingen met leveranciers, klanten en het gebruiken van interne hulpmiddelen.
- Het merendeel van de respondenten meldden dat de eerste fasen van het ontwerp de meeste uitdagingen met zich meebrachten, met een gemiddelde van 41 procent van de ontwerptijd besteed aan conceptontwikkeling.
- Gespecialiseerde informatie en informatie over defecten en componentlevenscycli is zeer lastig te verkrijgen.
- Door een gebrek aan krachtige online hulpmiddelen en databases kunnen ze geen nauwkeurige vergelijkingen maken.
De ondervraagden gaven ook inzicht in de specifieke uitdagingen waar ze mee te maken hebben als ze online hulpmiddelen gebruiken om de benodigde informatie uit grote hoeveelheden gegevens te halen. Tevens is beperkte toegang tot beschikbare gegevensbronnen een probleem. Zo kan men niet aan objectieve informatie komen en is het lastig op de hoogte te blijven van de snel veranderende wetgeving.
Betrouwbare zoekmachines
Het onderzoek ondersteunt de toewijding van element14 aan het verbeteren van het ontwerpproces, zodat engineers kunnen beschikken over geconsolideerde ontwerpmiddelen, meer samenwerking met collega’s over de hele wereld, die werken aan vergelijkbare fasen van het productontwerp, en toegang hebben tot betrouwbare zoekmachines.
"De resultaten van het TFI-onderzoek benadrukken de toegevoegde waarde van een geconsolideerde online bron, zoals de element14 knode, ons intelligente online zoek- en kennishulpmiddel waarmee engineers de ontwerp- en ontwikkelingsfasen van hun werk kunnen versnellen om producten sneller dan ooit op de markt te brengen. Dit onderstreept de kracht van het web," zegt David Shen, van Premier Farnell. "Element14 ondersteunt engineers bij hun onderzoek, ontwerp, ontwikkeling en productie door toegang tot de nieuwste informatie te verbeteren vanuit één centrale locatie. We zijn er trots op dat honderdduizenden engineers wereldwijd gebruikmaken van onze online gemeenschap en ontwerpoplossingen om samen te werken met industrie-experts en collega’s. En dit aantal groeit continu, nu steeds meer engineers de waarde ontdekken die wij kunnen leveren, aangezien we continu ons online aanbod verbeteren om aan hun behoeften te voldoen."