Studenten van de TU Delft hebben vandaag voor het eerst hun recordfiets getest op de landingsbaan van vliegveld Soesterberg. Met de gestroomlijnde fiets willen ze in september in de Amerikaanse Nevada-woestijn een gooi doen naar het wereldsnelheidsrecord, dat staat op 133 km/u.
"Voor zulke snelheden is deze landingsbaan te kort en ligt er teveel grind", zegt teamleider Hajo Pereboom, " Er is vandaag rond de 70 km/u gereden en alle start- en stophandelingen goed kunnen oefenen. Technisch heeft de fiets zich uitstekend gehouden".
Professioneel ontwikkelteam
De Delftse studenten ontwikkelen de fiets volledig zelf. Daarbij maken ze gebruik van windtunnels, computersimulaties en testopstellingen. Omdat niet alleen het technische maar ook het sportieve deel van belang is, bestaat een deel van het team uit studenten bewegingswetenschappen van de VU Amsterdam. Hun specialiteit is de selectie van de meest geschikte bestuurder en de optimale racestrategie.
Stroomlijning ontwerp
Om het record te verbreken moet de fiets zo gestroomlijnd mogelijk zijn. Daarom is gekozen voor een liggende houding en een kap die extreem weinig luchtweerstand heeft. "Ons ontwerp heeft maar eentiende van de weerstand van een gewone fiets. Daarnaast weegt het geheel slechts 20 kilo; vergelijkbaar met een stadsfiets. De ketting moet extreme krachten verwerken met minimale weerstand. DSM heeft daarom voor ons een speciale ketting ontwikkeld", alsdus Pereboom.
In juli willen de studenten ook een gooi doen naar het werelduurrecord.
Profwielrenners niet geschikt
Jan-Willem Gabriels, oud-Olympisch roeier voor het nationale team en Sebastiaan Bowier, een ervaren ligfietser, gaan hun krachten inzetten om het wereldrecord te veroveren. Ze zijn geselecteerd uit een twintigtal kandidaten na een uitgebreide test bij de VU Amsterdam. "Het vereist hele specifieke spieren en conditie om dit te kunnen. Je zou verwachten dat een profwielrenner het best zou zijn, maar door de lighouding is dat niet zo", verklaart teamchef Hajo Pereboom.
Op weg naar een betere fiets
Door een poging te doen het wereldrecord te verbreken hoopt het team te laten zien dat door goed te ontwerpen fietsen veel sneller kunnen dan de huidige generatie fietsen. "Eigenlijk is een fiets een heel saai, klassiek product. Je kunt er veel meer mee doen en we hopen met deze recordpoging fietsfabrikanten ook een beetje te inspireren het klassieke fietsontwerp eens flink op zijn kop te zetten", aldus ontwerper David Wielemaker.
Kijk dus niet raar op als je binnenkort in je auto 120 rijdt op de snelweg en een ligfiets je inhaalt.