Het Hydro Motion Team van de Technische Universiteit Delft neemt van 5 tot en met 8 juli 2023 deel aan de Monaco Energy Boat Challenge met hun zelfgemaakte vliegende waterstofboot. Het team van 23 studenten heeft een jaar lang gewerkt aan het ontwerpen, bouwen, testen en nu uiteindelijk racen van hun waterstof aangedreven boot, met als doel om de maritieme sector aan te zetten tot actie richting een duurzame toekomst.
De Monaco Energy Boat Challenge is een internationale wedstrijd die innovatieve oplossingen op het gebied van duurzame energie en de maritieme industrie samenbrengt. Het studententeam zal naar Monaco afreizen, waar ze in de race moeten uitblinken in snelheid, wendbaarheid en uithoudingsvermogen om de wereldtitel mee naar Nederland te nemen.
Het team gaat een grote uitdaging tegemoet waarin ze het opnemen als enige studententeam tegen bedrijven van over de hele wereld. Maar het team is vastberaden om de voordelen van hun innovatieve technologie te tonen en een positieve impact te hebben op de toekomst van duurzame scheepvaart.
Vliegen op waterstof
Het TU Delft Hydro Motion Team heeft met een vliegende waterstofboot een uniek concept ontwikkeld dat de grenzen van de maritieme industrie op gebied van duurzaamheid en efficiëntie doorbreekt. Het vaartuig is voorzien van geavanceerde hydrofoil-technologie, waardoor de volledige romp boven het wateroppervlak kan vliegen en de weerstand van het water aanzienlijk vermindert. Bovendien wordt de boot aangedreven door een waterstofbrandstofcel, waardoor het een emissievrije en duurzame oplossing biedt voor de traditionele verbrandingsmotoren die nu nog de overhand hebben in de maritieme industrie.
Waterstofbrandstofcel
Het waterstofsysteem in de vliegende waterstofboot is een essentieel onderdeel van het innovatieve project. Het systeem maakt gebruik van een waterstofbrandstofcel, waarbij waterstof wordt omgezet in elektriciteit. De opgewekte elektriciteit drijft vervolgens de elektromotoren voor de voortstuwing en de actuatie van de hydrofoils en alle elektrische systemen van de boot aan. De waterstof wordt opgeslagen op 350 bar in speciale tanks aan boord van de boot. Het unieke aan dit systeem is dat het enkel water produceert, waardoor er geen schadelijke uitstoot is. Dit maakt de boot van het Hydro Motion Team een innovatief voorbeeld als duurzame oplossing voor de maritieme sector.
In één jaar tijd
Het TU Delft Hydro Motion Team begon hun jaar in augustus 2022 met intensief onderzoek naar de nieuwste technologische ontwikkelingen. Na het selecteren van het meest veelbelovende ontwerp, begon het team in december met de bouw en assemblage van de boot. Stap voor stap zag het team hun ontwerp tot leven komen. Vanaf april begon het spannendste moment voor het team, de testfase. Hierin moest blijken of alle ontwerpen en simulaties wel overeenkomen met de werkelijkheid. Het team heeft intensieve tests en optimalisaties uitgevoerd om de prestaties en efficiëntie van hun vliegende waterstofboot te maximaliseren. Ze hebben samengewerkt met experts uit de industrie en vele alumni van de teams voor hen, om zo de nieuwste technologische ontwikkelingen toe te passen en hun ontwerp te optimaliseren.
Voor de winst
Het Hydro Motion Team heeft een vaartuig gecreëerd dat zowel snel als milieuvriendelijk is. De deelname van het TU Delft Hydro Motion Team aan de Monaco Energy Boat Challenge is een belangrijke mijlpaal voor de studenten. Teammanager Isabelle de Bruijn: ‘Met een team van 23 studenten weten we in een jaar tijd een vliegende boot op waterstof te ontwerpen, bouwen, testen én racen. We zijn vastberaden en gaan voor de winst!’