Als je streeft naar volledig circulaire producten en businessmodellen, zoals dat zo fraai heet, dan is alle hulp welkom. Dat geldt ook voor ABB. Reden om vorig jaar alweer voor de vierde keer de ‘ABB Accelerating Circularity Challenge’ te organiseren. Van drie oplossingen verwacht ABB de meest baat te hebben bij hun ambitie: de Molg-microfabriek, het Minespider-traceerbaarheidsplatform en een Nederlandse ‘datingsite’. Inschrijving voor de Startup Challenge 2024 sluit op 12 februari.
ABB laat weten dat het op zoek is naar oplossingen die bijdragen aan "het behoud van de natuurlijke hulpbronnen van de aarde en aan een koolstofarme samenleving". Dat is het idee achter de Accelerating Circularity Challenge: zoeken naar innovatieve ideeën die bijvoorbeeld afval en vervuiling voorkomen, en producten en materialen zoveel in keten houden.
ABB Motions chief technology officer Panu Virolainen zegt daarover: "Tegen 2030 wil ABB innoveren in de richting van nieuwe circulaire bedrijfsmodellen, die alle stadia van de levenscyclus van producten omvatten. De ABB Accelerating Circularity Startup Challenge is een kans om startups aan te trekken die met ons willen samenwerken om de weg te wijzen naar een circulaire economie. Samen, met hun talenten en onze industriekennis en domeinkennis, kunnen we een betekenisvolle impact maken om de hulpbronnen van de aarde te helpen behouden voor toekomstige generaties."
Meer dan honderd startups
Aan de internationale uitdaging deden meer dan honderd startups mee die oplossing mochten aandragen voor een van de drie gedefinieerde categorieën:
- ABB Motion Drive Products Challenge – het terugnemen van frequentieregelaars en die moeiteloos kunnen upcyclen en recyclen en daarbij voldoen aan circulariteitsprincipes.
- ABB Motion Services Challenge – het ontwikkelen van een betrouwbare oplossing voor het beheer van circulariteitscertificaten.
- ABB Electrification Services Challenge – sluiten van de kringloop: waarde halen uit ‘Power Distribution End-of-Life’.
De winnende startups hebben elk USD 30.000 ontvangen om hun concepten samen met ABB uit te werken.
Up- en recyclen frequentieregelaars
Molg uit de Verenigde Staten is de winnaar in de Motion Drives Product Challenge. Molg pakt het groeiende e-waste probleem aan door de productie circulair te maken. De gerobotiseerde microfabriek van het bedrijf kan autonoom complexe elektronische producten zoals laptops, servers en industriële elektronica assembleren en demonteren. De startup werkt al samen met elektronicafabrikanten om nieuwe producten te ontwerpen met hergebruik in het achterhoofdgedachten, zodat het einde van een product het begin van een ander is.
"We zijn erg blij dat we zijn geselecteerd als winnaar van de ABB Accelerating Circularity Startup Challenge 2023 voor Motion Drive Products en kijken ernaar uit om samen te werken met [..] ABB terwijl we gezamenlijk de overgang naar een meer circulaire economie bevorderen", zegt Rob Lawson-Shanks, ceo en een van de oprichters van Molg. "De mogelijkheid om onze Design for Circularity en Molg Microfactory-automatiseringstechnologie toe te passen op [..] ABB Motion Drive-producten is een fantastische kans om samen te werken met een geweldige partner en tot flinke impact te komen."
Interactief digital productpaspoort
Het Zwitserse Minespider, dat door ABB als beste optie is geselecteerd in de categorie Motion Services Challenge is een blockchain-traceerbaarheidsplatform dat zorgt voor meer transparantie en circulariteit in toeleverketens. Met interactieve digitale productpaspoorten maakt het platform het makkelijker uitgebreide informatie over de levenscyclus van een product en de impact op het milieu boven tafel te krijgen. Hun OreSource-tool wordt bijvoorbeeld toegepast door tinsmelter LuNa in Kigali (Rwanda), om te kunnen voldoen aan de EU-regelgeving over conflictmineralen. Al in 2019 kondigde Volkswagen een pilot aan met Minespider om de toeleverketen volledig traceerbaar te maken.
Ook Nathan Williams, oprichter en ceo van Minespider, was in zijn nopjes met de winst: "Het was een eer om deel te nemen aan de ABB Startup Challenge tussen zulke innovatieve en vooruitstrevende bedrijven. De kwaliteit van de concurrentie was echt inspirerend, en dat wij worden erkend is een bewijs van het [..] potentieel van het gebruik van opkomende technologie voor een circulaire economie. We zijn erg blij met de erkenning van onze oplossing en staan te popelen om deze samenwerking aan te gaan."
Nederlandse ‘datingsite’
De Excess Materials Exchange (EME) is een digitaal platform uit Nederland waar bedrijven overtollige materialen en producten kunnen uitwisselen, met als doel een meer circulaire en duurzame economie te creëren. Het werkt ongeveer als een ‘datingsite’, waarbij afval of overtollige materialen van het ene bedrijf worden gekoppeld aan een ander bedrijf dat ze kan gebruiken, wat helpt om afval te verminderen en recycling en hergebruik te bevorderen. Door verschillende industrieën en sectoren met elkaar te verbinden, vergemakkelijkt EME de omzetting van afval in waardevolle hulpbronnen, ondersteunt het milieudoelstellingen en kan het leiden tot kostenbesparingen voor bedrijven.
"We zijn vereerd om door ABB erkend te worden in de Circularity Challenge. Deze prestatie bevestigt opnieuw onze inzet om de circulaire economie vooruit te helpen. Door overtollig afval om te zetten in kansen, geven we niet alleen een nieuwe invulling aan afval, maar ook aan de toekomst van duurzaamheid. Afval, dat vaak als een verplichting wordt gezien, kan een platform voor innovatie worden. Samen met ABB bewijzen we dat een groenere wereld die zuinig omspringt met grondstoffen niet alleen een visie is, maar een haalbare realiteit", aldus Christian van Maaren, Oprichter Excess Materials Exchange.
ABB Startup Challenge 2024
Een nieuwe mogelijkheid voor startups om zich in de ABB-kijker te spelen, loop alweer. Sterker nog – de inschrijftermijn eindigt al op 12 februari! De ABB Startup Challenge 2024 heeft als thema ‘Power Progress with AI’. dit jaar kunnen startups meedingen in vier categorieën: Smart Buildings, Smart Power, Distributon Solutions en Drive Products.
In die laatste categorie is de uitdaging machinebouw eenvoudiger en dynamischer te maken. Denk daarbij aan aspecten als selectie, engineering en inbedrijfstelling – tijdens een specifieke ontwerpfase van een machine of tijdens het hele ontwerptraject. (Lees verder onder de video)
De oplossing?
Dit is wat ABB verwacht van de startups die de ‘Drive Products’-handschoen oppakken: creëer een op kunstmatige intelligentie (AI) gebaseerde, gebruiksvriendelijke online oplossing die de machinebouwer correct begeleidt en helpt bij het selecteren, engineeren en in bedrijf stellen van ABB- frequentieregelaars, -PLC’s en andere componenten als motoren voor de machine die ze bouwen. De oplossing is gebaseerd op de domeinkennis en gegevens van ABB en helpt machinebouwers die te gebruiken.
De oplossing moet een plezierige, leerzame en efficiënte ervaring opleveren zijn bij het bouwen van een machine, ongeacht het vaardigheidsniveau van de machinebouwer of de applicatievereisten tijdens het bouwproces. De ‘tool’ moet ook het risico op het kiezen van verkeerde componenten verminderen en onduidelijke engineering in de verschillende fasen van het bouwproces elimineren. Ga er maar aan staan. Kijk hier voor meer informatie over dit onderdeel van de ABB Startup Challenge 2024.