‘Maatwerk is onze standaard’

“Zonder elektromotoren staat de wereld stil”, stelt Barry Grevengoed, sales engineer bij Kolmer Elektromotoren. “Maar al die verschillende toepassingen hebben zo hun eigen eisen. Daarom nemen de elektro¬motoren van Cantoni een centrale rol in binnen ons programma.” Op de WoTS staan zijn collega’s en hij van 24 t/m 27 september in de Jaarbeurs in Utrecht op stand 11A029 met een uitgebreide selectie.

Behalve het juiste vermogen, de spanning en het toerental weet Grevengoed moeiteloos drie essentiële voorwaarden voor de succesvolle inzet van elektromotoren te noemen:

  • Als het nodig is moet je elektromotoren naadloos kunnen aanpassen aan elke toepassing.
  • De motor moet zonder storingen betrouwbaar en consistent presteren.
  • Een zo efficiënt mogelijk energieverbruik is – zeker nu – belangrijker dan ooit cruciaal.

Minstens zo belangrijk is trouwens ook een snelle vervangbaarheid. “Als een motor uitvalt, ligt het hele proces stil.”

20.000 elektromotoren

Voor Kolmer Elektromotoren zijn dit eigenlijk standaard voorwaarden. Daarom zijn ze distributeur van Cantoni-elektromotoren en op de komende World of Industry, Technology & Science laten ze zien waarom. Vanaf IEC56 tot een bijna onbeperkte grootte – Cantoni-elektromotoren zijn niet alleen efficiënt maar ook aan te passen aan elke denkbare applicatie. Klantspecifieke motoren worden in nauw overleg met de opdrachtgever gedimensioneerd en geconstrueerd door een team van ervaren engineers. Afhankelijk van de gewenste modificaties, aantallen en groottes worden de motoren hetzij op maat geproduceerd bij Cantoni in Polen, of direct aangepast in de moderne werkplaats van Kolmer in Harderwijk. Hier liggen 20.000 elektromotoren op voorraad.

Maatwerk

Beide partijen hebben al heel wat klantspecifieke elektromotoren op hun naam staan en Grevengoed – “maatwerk is onze standaard” – licht daar een paar voorbeelden van toe. Een daarvan is een watergekoelde IE3-elektromotor. De motor beschikt niet over de standaard waaier en dat is gunstig voor de noodzakelijke (inbouw)ruimte, maar vertrouwt op waterkoeling met wateraansluitingen op het motorframe. De motor is ideaal voor gebruik op schepen die beschikken over wateraansluitingen en waar het altijd woekeren is met de beschikbare ruimte.

Vlamdicht of zonder klemmenkast 

Een andere ‘special’ is een dubbeltoerige vlamdichte motor. Deze elektromotor is bestemd voor maritieme toepassingen in extreem lage temperaturen. De motor is uitgerust met direct aangesloten kabels zonder aansluitkast en is ideaal voor het aandrijven van een axiale ventilator (IC418).
Speciaal voor gebruik in kleine ruimtes heeft de Pools/Nederlandse tandem ook een compacte elektromotor in kabeluitvoering zonder klemmenkast. Mede dankzij de aangepaste flenshoogte is dit volgens Grevengoed een perfecte IE3-motor oplossing voor klanten met ruimtebeperkingen.
Doorbordurend op efficiëntie noemt hij ook nog een ventilatortoepassing. Hierbij draait het om elektromotor zoals die vroeger vaak werd gezien: met de ventilator gemonteerd aan de voorkant gemonteerd en opgehangen aan vier punten op het frame. Dankzij de speciale as is de montage flink vereenvoudigd. Bovendien voldoet de motor aan de hoge IE4-norm voor energie-efficiëntie.

Aanzienlijke besparing

Nu zijn een hoog elektrisch rendement en een uitzonderlijk hoge cosinus phi toch al in het oog springende kenmerken van de Cantoni-elektromotoren. “Hoewel de meeste merken tegenwoordig een hoog rendement hebben, is er geen enkel merk met zo’n hoge cosinus phi als Cantoni”, stelt Grevengoed. “Dit betekent minder verspilling van elektriciteit en een aanzienlijke kostenbesparing, zeker als je bedenkt dat de totale kosten over de gehele levensduur van een elektromotor voor zo’n 95 procent uit elektriciteitskosten bestaat.” Nu de ecologische voetafdruk voor zowel OEMs als eindgebruikers een steeds belangrijker en niet zelden wettelijk afgedwongen criterium is, zullen elektriciteitsverbruik en Total Cost of Ownership alleen maar belangrijker worden.

Duurzaamheidsduo’

Bij duurzaamheid hoort ook zondermeer levensduur. De Kolmer Top Coating kan daar een rol van betekenis spelen. De coating is een eigen ontwikkeling en resulteert in een beschermlaag die elektromotoren significant langer laat meegaan onder extreme omstandigheden. Denk daarbij onder andere aan hoge en lage temperaturen en eventuele blootstelling aan chemicaliën. Maar ook de vaak funeste combinatie wind en zeewater in maritiem milieus kan bewezen effectief het hoofd worden geboden met Kolmer Top Coating.
Grevengoed legt uit: “In tegenstelling tot reguliere coatings, die een laag over de lak aanbrengen, verankert de Kolmer Top Coating zich dwars door de laklaag heen aan het metaal.” Hij voegt enthousiast toe: “Elektromotoren van Cantoni, gecoat met Kolmer Top Coating, vormen samen een ijzersterk duurzaamheidsduo!”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *