Lichtgewicht Flex Locs stabiliseren elektrisch aangedreven raceauto

Dat het in de autosport aankomt op de kleinste, gewichtsbesparende details, laten de ‘Speeding Scientists’ uit het Duitse Siegen zien. Het raceteam van de Universiteit Siegen, dat met zijn bolide ‘Molly’ deelneemt aan de universitaire Formula Student races, maakt gebruik van snelbevestigingselementen van ACE Stoßdämpfer om ervoor te zorgen dat de elektronica niet wordt verstoord door de trillende carrosserie van de elektrisch aangedreven raceauto.

In 2019 kiest het 30-koppige team voor het eerst voor een aluminium monocoque constructie. En dat niet alleen om financiële redenen, maar ook vanwege de betere torsiestijfheid in vergelijking met conventionele buisframes. Een groot aantal onderdelen bestaat uit carbon of werd met een 3D-printer geproduceerd en onderworpen aan CFD-simulaties. Zij zorgen er mede voor dat Molly in minder dan 3 seconden accelereert van 0 tot 100 km/h en bij de maximumsnelheid van 130 km/h goed is voor een neerwaartse kracht van max. 2.700 Newton. Zelf ontwikkelde e-motoren van 29 kW en 46 Nm zorgen voor de aandrijving en de voor de raceauto aangepaste omvormers zijn plaats- en gewichtsbesparend gemaakt.

Geen trillingen elektronica

Ten behoeve van de trillingsdemping van de elektronica en ter bescherming van alle hoogvoltcomponenten, namen de studenten uit Siegen contact op met ACE. Hier hoorde het team dat de Flex Locs, geschikt voor een belasting van 0,4 tot 28 kg, twee onderdelen effectief van elkaar kunnen isoleren. In dit geval werden vier verzonken Flex Locs als isolerend verbindingselement tussen de omvormer en de carrosserie gemonteerd. Met behulp daarvan kan het chassis in de test- en racemodus tot het uiterste worden gepusht. De daarbij veroorzaakte vibraties en schokken hadden daarbij tot op heden geen vat op de elektronica.

Isolatiegraad

De Flex Locs worden bevestigd met standaardschroeven in de maten M3 tot M8 en worden als isolerend verbindingselement aangebracht. Bovendien kunnen de elastische verbindingselementen door de schroefverbinding in blinde gaten worden bevestigd. Ze isoleren daarbij trillingen tot 150 Hz. De isolatiegraad van storende trillingen bedraagt maximaal 80 procent. Naast hun gebruik in de autosport zijn ze vooral te vinden in aggregaten en machines, beplatingen, plaatmateriaal en flenzen, maar ook bij voorzetelementen voor gebouwen, bestelbusjes en bouwmachines.