‘Het management’ laat zich meeslepen door de beloften van AI, maar de praktijk wijst uit dat organisaties niet klaar zijn om die waar te maken. Dat blijkt uit de studie ‘Industrial AI: the new frontier for productivity, innovation and competition’, uitgevoerd in opdracht van IFS. Leidinggevenden zijn vooral enthousiast over de potentiële voordelen van AI. Maar een gebrek aan een duidelijke strategie en de juiste vaardigheden dreigen AI-projecten in de kiem te smoren voordat ze echt van de grond komen.
De AI-hype is zo groot geworden dat 82 procent van ondervraagde besluitvormers erkent dat er aanzienlijke druk is om snel AI te adopteren. Maar de zelfde groep geeft aan bezorgd te zijn dat een gebrek aan planning, implementatie en communicatie ertoe zal leiden dat AI-projecten vastlopen in de pilotfase.
Zo heeft een aanzienlijk aantal bedrijven (34%) de stap naar de cloud nog niet gezet. de studie erkent dat dit niet strikt noodzakelijk is, maar dat het wel aangeeft dat ze mogelijk niet zijn voorbereid om AI op grote schaal toe te passen. Om AI effectief te benutten, is een strategische aanpak nodig die cloud, gegevens, processen en vaardigheden combineert. Bedrijven moeten hun datafundament versterken en investeren in de ontwikkeling van de benodigde expertise.
Niet op niveau
Dat laatste is zeker wel ‘een dingetje’. 80% van de respondenten is het ermee eens dat het gebrek aan een strategische aanpak betekent dat ze onvoldoende vaardigheden in huis hebben om AI met succes in te voeren. Dit gevoel komt ook elders in het onderzoek naar voren: In het rapport geeft 43 procent van de respondenten aan dat de personele AI-vaardigheden redelijk zijn, maar niet op het niveau dat noodzakelijk wordt geacht.
Christian Pedersen, chief product officer bij IFS: ".. ons onderzoek onthult dat er nog steeds fundamentele misvattingen zijn over hoe je de kracht [van AI] kunt benutten binnen een industriële setting. Het is veelzeggend dat er van AI wordt verwacht dat het de kosten aanzienlijk zal verlagen en de marges zal verhogen, maar een gebrek aan een robuuste strategie betekent dat de meeste bedrijven onderbemand en onvoorbereid zijn om deze ambities te verwezenlijken."
Hoop op positieve verandering
Om de beloften van AI waar te maken, moeten bedrijven actie ondernemen. Ze moeten hun datafundament versterken, investeren in de juiste vaardigheden en een duidelijke strategie ontwikkelen. Alleen dan kan de hype rond AI werkelijkheid worden.
Ondanks deze uitdagingen blijft de hoop op positieve verandering bestaan. Veel respondenten (47%) geloven dat AI binnen 1-2 jaar een significant verschil kan maken voor hun bedrijf. Nog eens een kwart (24%) gelooft dat dit binnen een jaar kan gebeuren. Vooral de impact op slimme productie, innovatie en klantbeleving wordt als veelbelovend gezien. Een vijfde ziet de grootste impact op innovatie met nieuwe producten en diensten (20%), groei & besluitvorming over het bedrijfsmodel (20%), het versterken van mensen en het vergroten van talentbehoud (19%), en klantbeleving en klantenservice (19%).
Onderzoek
Het onderzoek is in maart van dit jaar uitgevoerd door Censuswide, dat 1.709 beslissers op C-niveaus heeft ondervraagd. De respondenten (18+) komen onder andere uit de productie, telecommunicatie, lucht- en ruimtevaart, diensten- en energiesector. Hun werkgevers zijn bedrijven en organisaties met een jaaromzet van meer dan USD 50 miljoen uit het Verenigd Koninkrijk, de VS, Canada, Duitsland, Frankrijk, de VAE, Noorwegen, Japan, Australië, Zweden, Denemarken en Finland.